جدی 18, 1395 15:11 Asia/Kabul
  •  افشای جزئیات تعاملات رژیم آل خلیفه با رژیم صهیونیستی

معاون وزیر همکاری رژیم صهیونیستی از روابط نزدیک این رژیم با سران آل‌ خلیفه، پرده برداشت.

 «ایوب قرا»، معاون وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه «هآرتص» از نقش خود در سفر هیئتی از خاخام های یهودی به بحرین پرده برداشت و گفت این هیئت با برخی از سران رژیم آل خلیفه دیدار کرده است .

 ایوب قرا گفت رژیم صهیونیستی تقریبا با تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین ارتباط دارد . ایوب قرا فاش کرد  بحرینی ها  یک یهودی را نیز  به عنوان سفیر بحرین در آمریکا انتخاب کردند و در حالی که بحرین فقط 37 نفر یهودی دارد . ایوب قرا گفت  در ابوظبی، دفتر نمایندگی داریم همچنین روابط بسیاری خوبی با مغرب و تقریبا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم. 

رژیم آل خلیفه در سالهای اخیر حرکتهای خود را بر خلاف خواست مردم بحرین تسریع کرده است و با نادیده  گرفتن منافع بحرین به آمریکایی ها و صهیونیستها  چراغ سبز نشان داده است . آمریکا چندی پیش از توسعه ساخت و سازها در پایگاه نظامی دریایی سلمان واقع در شرق منامه که محل استقرار ناوگان پنجم آمریکاست ، خبر داده بود .این در حالی است که افزایش احساسات ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی بویژه پس از بیداری اسلامی در کشور های عربی از جمله در بحرین  یکی از موارد اصلی اعتراضی مردمی در کشورهای عربی از جمله بحرین به عملکرد رژیم های حاکم بر این کشورها بوده است.  

پیام چندی پیش  وزیر خارجه بحرین در صفحه اجتماعی خود که در آن با غم و اندوه مراتب تسلیت خود را به مناسبت مرگ شیمون پرز ، رئیس سابق رژیم صهیونیستی که به مانند تمامی سردمداران این رژیم سوابق جنایات زیادی در کارنامه اش بود ، بیش از پیش سرسپردگی آل خلیفه را به صهیونیستها آشکار ساخت .   گسترش تعاملات دولتهای عربی با رژیم صهیونیستی در حالی است که در دهه های 1950، 1960 و تا اواخر دهه 1970 مخالفت با اسرائیل و محکوم کردن جنایات آن و حمایت از فلسطین برای حکام عرب عاملی برای کسب مشروعیت بود. حتی کشورهای عربی در چند نوبت با اسرائیل جنگ کردند که جنگهای سال های 1967 و 1973 از مهمترین آن بود.

اما در دهه های اخیر رویکرد و نگرشها دولتهای عربی دچار تغییر فاحشی شد بطوریکه در  دهه 1990 کشورهای عربی در کنفرانس صلح مادرید و اسلو به صورت ضمنی اسرائیل را به رسمیت شناختند و یک گام دیگر از آرمان های فلسطین فاصله گرفتند.

در دهه 1990 برخی کشورهای عربی از جمله عمان و قطر حتی دفتر تجاری اسرائیل را در امان و دوحه باز کردند تا زمینه روابط دیپلماتیک با اسرائیل فراهم شود.در واقع  حکام عرب  برای کسب حمایت آمریکا ، از فاکتور اسرائیل که نفوذ زیادی در آمریکا دارد ، بهره می گیرند و این مسائل موجب وادادگی دولتهای عربی در برابر رژیم صهیونیستی شده است که نتیجه آن تشدید اعتراضات مردمی  بوده است .