مسوولان اداره استاندارد افغانستان در شیوه کنترل کیفیت و ترخیص کالا از گمرک تجدید نظر کنند
(last modified 1403-04-28T09:39:16+00:00 )
سرطان 28, 1403 14:09 Asia/Kabul

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و افغانستان تاکید کرد: مسوولان حکومت طالبان و اداره نورم و استاندارد افغانستان باید در شیوه کنترل کیفیت و ترخیص کالا از گمرک تجدید نظر کنند.

محمود سیادت در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به معطل ماندن چند هفته ای صدها تانکر سوخت در گمرک ولایت فراه افغانستان به دلیل آنچه بی کیفیت بودن این سوخت ها خوانده شده اظهار کرد: شیوه های کنترل کیفیت کالا در اداره نورم و استاندارد افغانستان باید تغییر کند زیرا شیوه کنونی مشکل ساز و خطر آفرین است.

خبرنگار رادیو دری گزارش داده که از چند هفته قبل صدها تانکر ایرانی که بار سوخت خریداری شده‌ی تاجران افغان از عراق را به افغانستان انتقال می دهند در گمرک ولایت فراه زمین گیر شده اند. این تانکرها با گذشت از مرز ماهیرود ایران، از گمرک ابونصر فراهی وارد خاک افغانستان شده اند اما در حال حاضر در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. رانندگان این تانکرها گفته اند مقام های گمرک افغانستان دلیل این توقف را اعلام نمی کنند اما تاکید کرده اند که آنان باید دو ماه در گمرک فراه بمانند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و افغانستان کالا توسط تاجران افغانستانی و با سرمایه آن ها از عراق خریداری شده و از مسیر ایران برای ترانزیت آن و انتقال به مقصد افغانستان استفاده شده، بر اساس اطلاعات موجود اداره نورم و استاندارد افغانستان که یکی از وظایف آن کنترل کیفیت سوخت وارداتی به این کشور است به خاطر تطابق نداشتن کیفیت این محموله با استانداردهای افغانستان مانع ترخیص کالا شده و این موضوع سبب بلاتکلیفی این محموله شده است.

سیادت عنوان کرد: در گذشته هم چنین چیزی اتفاق افتاده و مشکلات و خطرات زیادی ایجاد می کند، تجمع این تعداد تانکرهای سوخت در مرز یا داخل افغانستان می تواند باعث آتش سوزی شود چنانکه در گذشته در مرز اسلام قلعه و میلک افغانستان رخ داد، این اتفاق حتی می تواند منجر به بسته شدن مسیر ترانزیتی ایران برای سوخت افغانستان شود.

وی افزود: راهکاری که در این زمینه با مسوولان حکومت طالبان مطرح شده این است که این سوخت ها یا در مبداء توسط نمایندگان اداره نورم و استاندارد افغانستان کیفیت سنجی و بعد پلمپ شود و یک مامور بدرقه نیز تعیین شود تا کالا در مرز هم معطل نمانند و مستقیما وارد افغانستان شود یا با مقامات مرزی ایران هماهنگی کنند و محموله را در نقطه ای از مرز نگه دارند، نمونه گیری کنند و آن را در آزمایشگاه های ایران یا افغانستان کنترل کنند و اگر مشکلی نداشت به داخل افغانستان هدایت نمایند.

به گفته این تاجر ایرانی یک راهکار دیگر هم این است که برای سوخت های صادراتی و ترانزیتی که از طریق ایران وارد افغانستان می شوند یک یا دو آزمایشگاه مرجع را تعریف کنند و بعد از این که کیفیت کالا تائید شد وارد افغانستان شود.

وی تاکید کرد: روش کنونی خطرناک ترین روش است که مسوولان حکومت طالبان و اداره نورم و استاندارد افغانستان حتما باید تجدید نظر کنند زیرا اگر اتفاقی بیفتد ممکن است تلفات جانی و مالی درپی داشته باشد و مسیرهای ترانزیتی هم بسته شود.

سیادت گفت: از زمانی که این اتفاق افتاده و تانکرها در مرز معطل مانده مسوولان ایرانی در بخش های مختلف قضیه را مورد پیگیری قرار داده اند و با مسوولان مربوطه بخش های دولتی و خصوصی افغانستان هم در تماس بوده اند تا این مشکل حل شود و موارد مشابه هم در آینده اتفاق نیفتد.

این تاجر ایرانی بیان کرد که افغانستان به سوخت وارداتی نیاز دارد و باید بسترهای آن را فراهم کند تا هم تاجران افغانستانی دچار مشکل نشوند، با علاقه بیشتری کار خود را ادامه دهند و سوخت بیشتری وارد افغانستان کنند که باعث رقابتی شدن بازار و کاهش قیمت ها در افغانستان می شود و هم کشورهای همسایه با اطمینان خاطر مسیرهای ترانزیتی خود را در اختیار افغانستان قرار دهند.

وی اضافه کرد: توصیه به تاجران افغانستانی هم این است که کالای خود را مطابق با کیفیت مورد نظر اداره نورم و استاندارد افغانستان تهیه کنند تا مشکل خلق نشود، اگر قرار باشد این تانکرها از مسیر ایران به مبداء یعنی عراق برگردد در جاده ها خطر آفرین و آسیب رسان است، در گمرکات هم ایجاد مشکل می کند، کنترل های خاص خود را می طلبد و باعث ازدحام در مرز، خواب کالاها در مرز و دیر تر رسیدن کالاهای مورد نیاز افغانستان و افزایش قیمت می شود.

 

کلیدواژه