سرطان 27, 1403 18:50 Asia/Kabul

کارشناس مسایل سیاسی می گوید: نتانیاهو حیات خودش را در ادامه جنگ می بیند، زیرا اگر قرار بر تبادل اسرا باشد، خواسته‌های مقاومت فلسطین، آتش بس دائم و بلندمدت است که اجرای آن باعث حذف نتانیاهو از صحنه سیاست خواهد شد.

قاسم غفوری در گفتگو با رادیو دری افزود: منفعت طلبی ها و رویکردهای شخصی افرادی مثل نتانیاهو که بقای خود را در ادامه جنگ می بینند در کنار تناقض‌های رفتاری وبی‌صداقتی آمریکایی ها مانع از آتش بس در غزه شده است.

وی  رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها  و حمایت تسلیحاتی و سیاسی آنها از رژیم صهیونیستی را از موانع شکل‌گیری توافق آتش بس در غزه دانست و اظهار کرد: همزمان، جریان مقاومت و مردم غزه هم تاکید می کنند که توافق آتش بس و تبادل اسرا صرفا باید براساس شرایط ملت فلسطین باشد و آنها حاضر نیستند ذره ای ازحقوق مردم فلسطین کوتاه بیایند.

 این کارشناس سیاسی افزایش کمک‌های جهانی به غزه، لغو محاصره غزه و پایان جنگ و کشتار در این منطقه را از مهم ترین مطالبات به‌حق گروههای مقاومت برشمرد و اظهار کرد: مقاومت فلسطین فقط درصورتی پذیرنده آتش بس خواهد بود که تمام حقوق ملت فلسطین در نظرگرفته شود.

 غفوری اظهار کرد: این در حالی است که ما همین الان شاهد شکاف و اختلاف درداخل رژیم صهیونیستی هستیم و جریان‌های افراطی که نتانیاهو بقای خود را در گرو همکاری با آنها می داند، مخالف توقف جنگ هستند و این  مساله بر معادله آتش بس؛ تاثیرگذاراست.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: با این حال، افزون بر بسیاری از جریان‌های سیاسی در درون اسراییل، دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم امروز به این نتیجه رسیده اند که نتانیاهو جز ایجاد هزینه برای رژیم هیچ کارکرد دیگری نداشته است.

به گفته غفوری، حقایق میدانی جنگ به نظامی ها نشان داده است که عملا مقابله کردن با حماس وجریان مقاومت در غزه، امری ناشدنی است و برخلاف اینکه نتانیاهو دائما شعار نابودسازی حماس رامطرح می کند، فرماندهان ارشد نظامی این رژیم اذعان می کنند که حماس قابل حذف نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مجموعه این شرایط باعث شده است که این گروه‌ها و جریان‌ها نیز عملا به مقابله با طراحی ها وسیاست های یکجانبه نتانیاهو روی آورده اند.

کلیدواژه