اسد 05, 1403 13:54 Asia/Kabul

کارشناس مسائل اقتصادی بیکاری را بزرگترین مشکل افغانستان دانست.

عبدالهادی فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: بیکاری از قدیم الایام در افغانستان موضوعی چالش برانگیز بوده که دست اندرکاران و سیاست مداران در دوران مختلف نتوانسته اند آن را به درستی حل کنند.

 وی با بیان اینکه حل مشکل بیکاری می توانست تاثیر مثبتی در بسیاری از مشکلات سیاسی، اقتصادی وامنیتی داشته باشد، افزود: معضل بیکاری در افغانستان نه تنها خود این کشور بلکه کشورهای همسایه و جهان را هم با چالش روبرو کرده است. مهاجرت ها و غرق شدن کودکان و خانواده های مهاجران در دریا نتیجه بیکاری در افغانستان است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برگزاری کنفرانس ها در رابطه با کار در افغانستان را برای جلب نظرها به این موضوع  مثبت خواند و گفت: پیشرفت و شکوفایی هر جامعه ای بستگی به نیروی کار آن جامعه دارد وقتی که زمینه کار در جامعه فراهم نباشد رشد و شکوفایی هم اتفاق نمی افتد.

عبدالهادی فرهنگ جذب و استفاده از نیروی متخصص را یکی از موفقیت های کشورهای پیشرفته در جهان دانست و گفت متاسفانه در افغانستان نیروهای متخصص که سال ها زحمت کشیده و تخصصی را کسب کرده اند به دلیل عدم وجود برنامه ای جامع بیکار مانده اند.

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته سازمان ملل کمک های زیادی به افغانستان کرد اما بخاطر عدم وجود نیروی کار متخصص در افغانستان، این کشورنتوانست از این کمک ها بهره ببرد.

این کارشناس اقتصادی وجود برنامه ای جامع را یکی از راه حل های حکومت برای مشکل بیکاری برشمرد و گفت که در مرحله اول باید از کمک های خارجی برای ایجاد کار در افغانستان استفاده شود.

فرهنگ، شایسته سالاری در استخدام نیروی کار را حلقه مفقوده در افغانستان دانست و افزود: یکی از مشکلات در مسیر بیکاری استخدام نیروها در افغانستان بر اساس فامیل و قوم و یا سفارش از جاهای دیگر صورت می گیرد.

وی نقش وزارت کار و امور اجتماعی برای ایجاد زمینه کار در دیگر ارگان ها و وزارت خانه ها را مهم خواند و گفت که این اداره باید در این زمینه برنامه ای جامع را تدوین کند.

کلیدواژه