جدی 19, 1395 13:10 Asia/Kabul
  •  ضرورت هوشیاری مردم افغانستان در مقابله با فرقه گرایی

حمله تروریستی به کارگران یک معدن در افغانستان و مرگ فجیع 13 تن از آنان با محکومیت گسترده در این کشور روبرو شده است .این کارگران که از هزاره های افغانستان بوده اند هنگام بازگشت از محل کار خود در ولایت بغلان به بامیان ،مورد حمله تروریستی قرار گرفتند .

عبدا... عبدا...  رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به کارگران معدن ، آن را  اقدام جنایتکارانه دانست. سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هم این حمله را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست  در تامین امنیت مردم بیشتر تلاش کنند. نمایندگان مجلس افغانستان نیز با محکوم کردن  کشتار کارگران معدن زغال سنگ آنرا ادامه  قتل های زنجیره ای هزاره ها دانستند و از دولت کابل خواستند  از ادامه این کشتارها جلوگیری کند.  محمد محقق معاون رئیس شورای اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان هم ، کشتن کارگران معدن ذغال سنگ را کار عناصر گروه تروریستی داعش دانست و از مردم افغانستان خواست دربرابر تروریستها و تلاش آنها برای دامن زدن به فرقه گرایی در این کشور هوشیار باشند .

دامن زدن به فرقه گرایی و تلاش برای تغییر ماهیت درگیری های قومی درافغانستان به مذهبی ،موضوع تازه ای است . با توسعه نفوذ عربستان سعودی در افغانستان و ورود گروه تروریستی داعش به این کشور که از سوی عربستان و امریکا حمایت می شوند این روند در حال گسترش  است .

 طالبان ادعا کرده است که افراد این گروه در کشتار کارگران معدن دست ندارند زیرا بسیار کم سابقه است که کارگران ، کشاورزان و یا مسافران در افغانستان به دلیل مذهب و یا شغلشان مورد حمله قرار بگیرند .عربستان سعودی که در حال ساخت دانشگاه در جلال آباد ولایت ننگرهار در شرق افغانستان است در واقع در حال تقویت وهابیت در این کشور است و این فرقه منحرف صرفا در فضای درگیری مذهبی و فرقه گرایی امکان رشد  دارد .

وهابیت که سالها در پاکستان با ایجاد مدارس مذهبی تروریسم  و فرقه گرایی را در منطقه ترویج می کند اکنون با ورود به افغانستان درصدد توسعه فعالیت خود در این کشور با تلاش برای درگیر کردن شیعیان و سنی ها است .در واقع وهابیت و فرقه گرایی پدیده ای وارداتی از پاکستان به افغانستان است که از سوی حکام سعودی حمایت مالی می شوند.

گروه  تروریستی داعش نیز که بازوی عملیاتی وهابیها در منطقه محسوب می شود با کشتن شیعیان  وهمچنین سنی ها درصدد بدبین کردن آنها به یکدیگر و ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان است. به همین دلیل  «محمد محقق» از چهره های جهادی سابق و معاون رئیس شورای اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان هدف گروه تکفیری داعش را دامن زدن به اختلافات و درگیری های مذهبی، قومی و فرقه ای در افغانستان عنوان کرد و گفت  مردم این کشور اجازه نخواهند داد  گروه های تکفیری به اهداف شوم خود دست یابند.

به گفته مقامات دولت افغانستان، مردم این کشور با اتحاد و یکپارچگی ابتدا ارتش بریتانیای استعمار گر و سپس  ارتش سرخ شوروی را که افغانستان را اشغال کرده بودند از کشور خود بیرون راندند و بدون تردید مردم این کشورهمچنان با اتحاد و یکپارچی خواهند توانست گروه تروریستی داعش را که متشکل از اتباع بیگانه همچون تاجیکها ؛ازبکها و چچن ها هستند از افغانستان بیرون برانند.هوشیاری مردم افغانستان در برابر تروریستها و فرقه گرایان از آن جهت بیشتر ضروری است که عملیات ارتش پاکستان ضد تروریستها در مناطق قبایلی این کشور باعث شده است آنان به افغانستان بگریزند و برای دریافت پول و ادامه کار مزدوری به جنایات خود در این کشور ادامه دهند .از اینرو تنها راه مقابله با دسیسه های دشمن برای ایجاد نفاق و تفرقه در افغانستان ،تقویت برادری و همدلی و وحدت میان مردم این کشور است تا همچون مقابله با اشغالگران ،در مقابله با تروریستها و عوامل وهابیت نیز سر بلند بیرون بیایند.  

کلیدواژه