مردم افغانستان برای رهایی از مشکلات، به صلح با حزب اسلامی رضایت نشان می دهند
(last modified 1395-10-19T10:45:24+00:00 )
جدی 19, 1395 15:15 Asia/Kabul

مردم افغانستان تنها برای رهایی از مشکلات به توافق صلح با گروه هایی مانند حزب اسلامی رضایت نشان می دهند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: مردم افغانستان تنها برای رهایی از مشکلات عدیده ی موجود، به توافق صلح با گروه هایی مانند حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی این کشور رضایت نشان می دهند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار خبرهایی در مورد آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به کابل گفت: گلبدین حکمتیار کسی است که از ابتدای ورود به صحنه فعالیت به عنوان چهره ای جنجالی و ماجراجو مطرح بوده و در طول دوران جهاد افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق درگیر رقابت های منفی با سایر گروه های جهادی بوده و پس از پیروزی مجاهدین هم نقش عمده ای در پراکندگی گروه های جهادی و در نهایت فروپاشی دولت مجاهدین داشت.

وی افزود: حکمتیار پس از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت های جدید نیز در جبهه مخالف قرار گرفت و همواره علیه نظام قانونی افغانستان اقدام کرد و به کشتار و هراس افکنی دست زد بنابر این توافق با چنین افراد و گروه هایی بدون اینکه محاکمه شوند جفا به حق ملت و بویژه قربانیان است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اکنون هم که توافقنامه صلح بین حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان امضا شده بسیاری از مردم افغانستان دیدگاه خوبی نسبت به آن و آمدن حکمتیار به کابل ندارند ضمن اینکه برخی از کشورهای خارجی مانند روسیه و فرانسه هم چنانچه اظهار کرده اند نظر مثبتی به این مساله ندارند.

به گفته مظفری اینکه تلاش هایی برای آمدن حکمتیار به کابل و نیز حذف نام سران حزب اسلامی از لیست سیاه سازمان ملل متحد صورت می گیرد هرچند مورد پسند بسیاری از مردم افغانستان نیست اما این روندها اگر از طریق قانونی پیش برود می تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد ولی اگر بدون برنامه ریزی دقیق پیش برود نتایج مثبت نخواهد بود چنانچه تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان با توجه به بی برنامگی و عملی نشدن وعده ها، در نهایت دستاوردهای قابل انتظار را نداشت.

این پژوهشگر سیاسی عنوان کرد: مردم افغانستان صلح با گروه های مسلح مخالف را می پذیرند مشروط به اینکه این افراد فرزندان این کشور باشند، صداقت پیشه کنند، اراده مستقل داشته باشند و خارجی ها سیاست های خود را به آن ها دیکته نکنند در حالیکه به احتمال زیاد چنین نیست و آن ها بر اساس خواسته بیگانگان وارد برنامه صلح شده اند و اراده قوی و استقلال سیاسی ندارند.

مظفری گفت: این افراد معمولاً اراده ای برای صلح ندارند، از این فرصت ها در جهت رسیدن به مقاصد خود بهره برداری های سیاسی می کنند و اعتقادی به برقراری صلح و ایجاد یک حکومت قدرتمند در افغانستان ندارند.

وی اضافه کرد: اوضاع مردم افغانستان اکنون چنان نابسامان است که با وجود نارضایتی از عملکرد گروه های مسلح مخالف، برای رهایی از مشکلات موجود به توافقات با آنان به ظاهر رضایت نشان می دهند اما این گروه ها هم باید از فرصت ایجاد شده استفاده کرده دست از تفکرات قبلی و دنباله روی بیگانگان بردارند تا صلح و امنیت واقعی در این کشور حاکم شود و دیگر گروه های مخالف هم تشویق شوند که دست از مخالفت برداشته و به این برنامه بپیوندند.

 

کلیدواژه