برخی مسایل بین طالبان و تعدادی از کشورها به جای کابل از طریق دفتر طالبان در قطر پیگیری می شود
(last modified 1403-05-15T08:58:41+00:00 )
اسد 15, 1403 13:28 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: طالبان و برخی کشورها مسایلی را که نمی خواهند از طریق کابل دنبال کنند از مسیر دفتر سیاسی طالبان در قطر پیگیری می کنند.

داکتر جعفر حق پناه در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد چرایی وجود دفتر سیاسی طالبان در قطر در حالی که اکنون طالبان در افغانستان حکومت تشکیل داده اند و وزارت خارجه هم در کابل فعال است، اظهار کرد: طالبان در حال حاضر وضعیت تثبیت شده ای ندارد و این باعث دوگانگی روابطش با دولت های مختلف شده است.

وی افزود: دولت ها و سازمان های بین المللی پذیرفته اند که واقعیتی به نام طالبان در عرصه سیاست افغانستان وجود دارد که توانسته تمام این کشور را تحت کنترل خود درآورد اما طالبان از مساله به رسمیت شناخته نشدن رنج می برد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: دولت هایی که نمی خواهند طالبان را به طور کامل به رسمیت بشناسند تمایل دارند به جای کابل با مجموعه دیگری به صورت غیر سیاسی تعامل برقرار کند که این وضعیت در مورد طالبان هم صدق می کند و ناچارند در کنار تعاملاتی که از کابل دنبال می کنند و بیشتر با دولت هایی است که آنان را به عنوان دفاکتو پذیرفته اند، مانند کشورهای همسایه، روسیه و برخی سازمان های بین المللی به خاطر امور بشردوستانه و ضرورت های افغانستان، مسایلی را هم از طریق دفتر سیاسی خود در قطر دنبال کنند.

حق پناه عنوان کرد: طالبان همچنان به دنبال همکاری با برخی قدرت های بزرگ است بدون اینکه این همکاری ها از آدرس کابل باشد که این روابط به گونه ای از طریق دفتر سیاسی طالبان در قطر دنبال می شود که سال ها پیش از سقوط کابل و روی کار آمدن طالبان ایجاد شده و فعال بود. قطر هم نقش مهمی در میانجیگری بین طالبان و امریکا ایفا کرد که در نهایت توافقنامه دوحه امضا شد.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر بسیاری از کشورها مانند امریکا، انگلیس و تعداد زیادی از دیگر کشورهای اروپایی که پس از روی کار آمدن طالبان سفارتخانه های خود را در کابل تعطیل کردند تحولات افغانستان را از قطر دنبال می کنند هرچند زمزمه هایی وجود دارد که برخی از آن ها تمایل دارند سفارتخانه های خود را در کابل فعال کنند.

حق پناه بیان کرد: با وجود این از اهمیت دفتر قطر برای طالبان کاسته نمی شود زیرا شاهد پیگیری روند دوحه از طریق سازمان ملل متحد هم هستیم و ممکن است کنفرانس دوحه چهار هم تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود پس دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنان به عنوان یک رابط مهم میان طالبان و دولت های غربی نقش آفرینی خواهد کرد و فعالیت آن هم بیشتر برای زمینه سازی و بستر سازی بسیاری از مسایل مربوط به افغانستان است.

وی اضافه کرد: بین وزارت خارجه طالبان و دفتر سیاسی طالبان در قطر هم تعامل و هماهنگی برقرار است و تفاوت زیادی به لحاظ رویکردها باهم ندارند، پیشرفت طالبان هم ناشی از همین هماهنگی بوده و برخی اختلافات سلیقه ای بین آن ها طبیعی بوده و چندان برجسته نیست.

 

کلیدواژه