ادیب برجسته افغانستانی به عنوان یکی از سرآمدان ادبی و ایران فرهنگی معرفی می شود
(last modified 1403-05-17T10:51:01+00:00 )
اسد 17, 1403 15:21 Asia/Kabul

دبیراجرایی اولین رویداد ملی سرآمدان ادبی در ایران گفت: در این رویداد محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی هم به عنوان یکی از سرآمدان ادبی و ایران فرهنگی معرفی و از وی تجلیل می شود.

سعید منتظری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد برگزاری همایش ملی سرآمدان ادبی در ایران اظهار کرد: در این همایش محمد کاظم کاظمی به عنوان یک چهره ماندگارغیرایرانی هم مورد تجلیل و تکریم قرارمی گیرد.

وی تصریح کرد: نوآوری بنیاد نخبگان این بود که از یک سرآمد ایران فرهنگی هم تجلیل شود که از بین افرادی که در سطح کشور بودند استاد محمدکاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر ادب فارسی که در این دو  حوزه بسیار تاثیر گزار بوده انتخاب شد.

این عضو بنیاد ملی نخبگان ایران عنوان کرد: آقای کاظمی شاگردان بسیاری تربیت کرده، آثار فاخری را به یادگار گذاشته و احاطه وی به حوزه ادب فارسی و ژرف اندیشی او، دایره لغات این استاد، صحنه های بدیعی که خلق می کند به این خاطر هیات داوران او را به عنوان سرآمد ایران فرهنگی انتخاب کرد.

وی افزود: از برنامه های بنیاد ملی نخبگان هموار کردن مسیر نخبگی است که از زمان دانش آموزی آغاز می شود و تا دوران سرآمدی  ادامه  پیدا می کند و در این مسیر مورد حمایت  بنیاد نخبگان قرار می گیرند، به همین دلیل  برنامه های متنوعی از طرف بنیاد تدارک دیده شده که طرح سپهر نخبگانی کشور از جمله آن هاست و مطابق آن نخبگان  و سرآمدان در یازده حوزه مورد تکریم قرار خواهند گرفت تا باعث الگوسازی برای دیگر نخبگان و احیاء وتقویت سنت شاگرد –استادی شود. تصمیم هم بر این است که امکانات بنیاد نخبگان  در اختیار آنها  قرار بگیرد تا شاگردان نخبه خود رامعرفی نموده و زمینه رشد آنها را فراهم کنند.

به گفته منتظری یکی از این حوزه ها حوزه زبان و ادبیات فارسی است، شیوه نامه ای هم از یک سال  پیش در دست اقدام  قرار گرفت، نوشته شد و به تصویب بنیاد ملی نخبگان رسید که مطابق آن قرار شد سرآمدان و نخبگان ادبی کشور درسال 1403 بر اساس یک روند داوری معرفی  شوند. به این ترتیب ازماه بهمن 1402 فراخوان هایی به دانشگاه ها ی کشور، حوزه های هنری، ادارات کل ارشاد و انجمن های نخبه پروری که در حوزه زبان و ادبیات فارسی تلاش می کنند، ارسال و اعلام شد طبق این شیوه نامه افراد مختلفی را معرفی کنند، یک درگاه اینترنتی هم برای بارگزاری مدارک و مستندات راه اندازی و معرفی شد.

دبیراجرایی اولین رویداد ملی سرآمدان ادبی در ایران بیان کرد که شیوه شناسایی فعال هم که به نوعی کمک گرفتن از متخصصین، استادان دانشگاهها و پژوهشگران بود روی دست گرفته شد و از آنها خواستیم که نامزدهای خود را معرفی کنند تا مورد داوری قراربگیرند. طی چهار مرحله افرادی که به شیوه های مختلف معرفی شده بودند مورد داوری قرار گرفتند. به طوری که زیرگروههای تخصصی از استادان بنام دانشگاه ها تشکیل شده بودند و بین ده تا پانزده نام را به شورای شناسایی معرفی کردند که در آن شورای شناسایی تعدادی از استادان بزرک دانشگاههای ایران حضور داشتند، افراد را براساس کیفیت کارهایشان سنجیدند.

به گفته منتظری شورای شناسایی افراد را در چهار محور مهم  شعر، داستان، ناداستان و پژوهشهای ادبی  مورد امتحان و داوری قرار دادند که منتخبین امروز 17 اسد (مرداد) 1403 مورد تکریم بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند تا در آینده پرورش نخبگان زیر نظر این استادان نخبه انجام شود.

دبیراجرایی اولین رویداد ملی سرآمدان ادبی در ایران اظهار کرد: در این برنامه دو تن از برترین مفاخرادبی کشور هم تکریم می شوند و از تلاشهای بی وقفه آنان تجلیل به عمل می آید.

وی اضافه کرد: از دو کانون نخبه  پروری که همایش های زیادی را  در جهت  رشد نخبگان برگزار کرده اند، آثارمختلفی را در این حوزه نشرداده اند، کلاسهای مختلفی را برگزارکرده و زمینه پرورش نخبگان زیادی را فراهم کرده اند تجلیل بعمل می آید.

 

کلیدواژه