برنامه های مختلفی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین در مشهد در نظر گرفته شده است
(last modified 1403-05-21T07:56:03+00:00 )
اسد 21, 1403 12:26 Asia/Kabul

مسوول کمیته فرهنگی ستاد اربعین مهاجرین افغانستانی مقیم خراسان رضوی گفت: برنامه های مختلف فرهنگی و پذیرایی از زائران افغانستانی عتبات عالیات در مشهد در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام حسینی بحر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: برای زائران افغانستانی اربعین حسینی که از افغانستان وارد مشهد مقدس شده و به زیارت حضرت امام رضا (ع) مشرف می شوند هفده موکب برپا شده که پذیرای آنان خواهند بود.

وی افزود: برنامه ها و کلیپ های فرهنگی در مورد مسایل مربوط به زیارت و احکام سفر، نیازمندی های مسافرین در روزهای گرم و نیز برنامه هایی برای سرگرم کردن زائران خردسال در نظر گرفته شده که در اختیار آن ها قرار داده می شود. همچنان پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین حسینی در مشهد به صورت صبحانه، ناهار و شام انجام می شود و برای حمل و نقل آنان از مرز دوغارون تا مشهد و از مشهد تا مرز عراق هم برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

به گفته این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان طبق پیش بینی ها ورود زائران افغانستانی اربعین حسینی از مرز دوغارون پایان این هفته یا ابتدای هفته آینده آغاز می شود و بر اساس آمارها تعداد زائران افغانستانی عتبات عالیات امسال حداقل دو برابر سال قبل است، سال گذشته 24 هزار زائر اربعین حسینی از مرز دوغارون وارد ایران و سپس عازم عراق شدند و پیش بینی می شود امسال این تعداد به بیش از پنجاه هزار نفر برسد. دستور ویزای دوبار ورود آن ها به ایران صادر شده و جریان اخذ ویزای عراق برای آن ها آغاز شده است.

حسینی بحر عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل باید پلاک های اتوبوس ها برای هر کاروان تعیین شود و با همان اتوبوس از افغانستان وارد ایران شده و به عراق بروند اما به دلیل تعداد بالای زائران ممکن است اتوبوس برای همه آنان تامین نشود و عده ای از آنان به مشهد وارد شوند بنابراین صحبت هایی با برخی شرکت های مسافر بری انجام شده که تعدادی از زائران از مرز دوغارون به مشهد و سپس به مرز چذابه منتقل شوند.

مسوول کمیته فرهنگی ستاد اربعین مهاجرین افغانستانی در مشهد بیان کرد: ستاد اربعین از ستادهای مردمی در ایران است و کمک های مالی ارگان ها، خیرین و مردم در آن نقش بسزایی دارد، هرچه این کمک ها بیشتر باشد خدمات بهتری به زائران ارایه خواهد شد. نیازمندی های مواکب هم شامل مواردی مانند تجهیزات خود مواکب، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تامین دارو برای بیماران و تعامل با بیمارستان ها و ادارات بهداشت و درمان است.

وی اضافه کرد: ستاد اربعین بخشی از این موارد را پیگیری می کند و برای بخشی دیگر باید مجموعه های مختلف، بنیادها، حوزات علمیه، مراکز فرهنگی و تاجران همکاری کنند.

 

کلیدواژه