اسد 24, 1403 13:23 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگرچه طالبان طی سه سال گذشته دستاوردهایی داشته اند اما مشکلات افغانستان بیشتر از این دستاوردها است.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دی در کابل اظهار کرد: صرفنظر از اینکه طالبان سه سال پیش چگونه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، دستیابی مجدد آنان به قدرت یک دستاورد بزرگ برایشان بود، هم دولت پیشین افغانستان و هم ناتو به سرکردگی امریکا در این کشور شکست خوردند و قدرت را به طالبان واگذار کردند.

وی افزود: اگرچه عامل اصلی ناامنی در افغانستان در دوران حکومت گذشته خود طالبان بودند اما طی سه سال گذشته توانستند امنیت نسبی را برقرار کنند هرچند هنوز در گوشه و کنار این کشور مواردی از ناامنی ها و انفجارها رخ می دهد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به هر صورت مشکلاتی که طالبان دارند فراتر از دستاوردهایشان است؛ افغانستان اکنون با فقر و بیکاری بی سابقه ای دست به گریبان است، تبعیض در برابر اقوام، مذاهب، اقلیت ها و زنان قابل مشاهده است، تبعیض و بلکه مبارزه علیه زبان فارسی جریان دارد و رفاه، آسایش، آزادی بیان و رعایت حقوق بشر در افغانستان دیده نمی شود، به این ترتیب با تغییر حکومت نه تنها مشکلات افغانستان در بخش های مختلف حل نشده بلکه بیشتر هم شده است.

برهانی در مورد ابراز رضایت مقامات طالبان از وضعیت فعلی در افغانستان هم گفت: رضایت طالبان از وضعیت امری طبیعی است زیرا آنان که به عنوان گروه معارض شناخته می شدند و برای سال ها در کوه ها بسر می بردند اکنون تمام امکانات و عواید را به دست دارند و نظارتی هم بر آن ها وجود ندارد، به جز حقوق اندکی که به کارمندان داده می شود مصرف دیگری ندارند و خدماتی هم ارایه نمی کنند.

این کارشناس افغان با اشاره به اینکه تا کنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته اند گفت: آنان تمایل داشتند که به رسمیت شناخته شوند اما با توجه به برداشت های خاصی که از اسلام دارند، تفکرات خاصی بر آن ها حاکم است و تفکرات دیگران را قبول ندارند به نظر می رسد که بخشی از طالبان چندان هم به پایان مشکلات در مورد به رسمیت شناسی خود تمایلی ندارند. به هر صورت به خاطر انحصارگرایی و اختلافاتی که در درون طالبان وجود دارد نتوانستند رضایت جامعه جهانی را برای به رسمیت شناسی خود جلب کنند.

برهانی گفت: طی این مدت کاری که جامعه جهانی برای افغانستان انجام داده هم این است که هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته و همچنان از طالبان می خواهد که دست از تبعیض و نقض حقوق بشر بردارد اما تا کنون آنگونه که انتظار می رفت طالبان را تحت فشار قرار دهد، برای حل مشکلات افغانستان کاری انجام دهد تا برای گفت و گوهای بین الافغانی و انتخابات زمینه سازی شود، اقدامی انجام نداده درحالیکه جامعه جهانی می توانست اقداماتی در این موارد انجام دهد.

وی اضافه کرد: ساکنان افغانستان خودشان باید برای پیشرفت این کشور تلاش کنند و واقعیت های موجود را در مورد اقوام، مذاهب و اقلیت ها و نیز معیارهای جامعه جهانی را بپذیرند و بر اساس آن به دنبال حل مشکلات باشند.

 

کلیدواژه