ممنوعیت سفر گزارشگر حقوق بشر به افغانستان به معنای تعلیق ارتباط طالبان با جامعه جهانی است
(last modified 1403-06-03T11:05:22+00:00 )
سنبله 03, 1403 15:35 Asia/Kabul

عضو پارلمان سابق افغانستان تاکید کرد: ممنوعیت سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان به معنای تعلیق یا قطع ارتباط طالبان با جامعه جهانی تلقی می شود.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه سفر ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان به دلیل تبلیغات منفی و اطلاعات نادرست ممنوع است، اظهار کرد: وی می توانست با ادبیات بهتری از دیگر گزارشگران حقوق بشری برای حضور در افغانستان و مشخص کردن صحت و سقم گزارش های آقای بنت دعوت کند اما ممنوع کردن سفر وی به معنای بی میلی طالبان به ارتباط با جهان تلقی می شود.

وی افزود: بر اساس کنفوانسیون های بین المللی احترام به حقوق بشر مسوولیت همه است حکومت طالبان هم برای گسترش ارتباطات و کسب مشروعیت بین المللی باید حقوق بشر و قوانین مربوط به آن را رعایت کند و وقتی سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان ممنوع می شود به معنای آن است که علاقه کمتری نسبت به گسترش مناسبات و کسب مشروعیت بین المللی وجود دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی افغان اگرچه ممکن است گزارش های ریچارد بنت در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان تا حدی تند بوده باشد اما این نمی تواند دلیلی بر اقدام طالبان برای ممنوعیت سفر وی و همکارانش به افغانستان باشد، وضعیت کنونی نشان می دهد که طالبان علاقه ای به انعکاس اوضاع افغانستان ندارند. افکار عمومی بین المللی هم این اقدام طالبان را به نفع گزارش های ریچارد بنت می دانند، علاقه به خواندن و شنیدن گزارش های او بیشتر می شود و به این ترتیب فشارها بر حکومت طالبان بیشتر خواهد شد.

این عضو پارلمان سابق افغانستان عنوان کرد: تحلیل و تفسیر حکومت طالبان از حقوق بشر با تحلیل و تفسیر سازمان ملل متحد و آنچه در منشور حقوق بشر این سازمان آمده متفاوت است و آنچه در قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده به نوعی چیزی را که در گزارش های سازمان ملل متحد از آن به عنوان مسایل محدود کننده و سختگیرانه حقوق بشری در افغانستان خوانده شده، تائید می کند چون دیدگاه ها در مورد حقوق بشر متفاوت است.

سلجوقی گفت: به عنوان یک عضو جامعه افغانستان بر این نظر است که محروم کردن دختران و زنان از تعلیم و تحصیل مهمترین عامل تائید گزارش ها در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان است. علاوه بر آن برای بسیاری از کشورها حقوق اساس، آزادی های مدنی، فرصت های اجتماعی مانند کار برای زنان به عنوان نیمی از جامعه مهم است چیزی که در افغانستان نادیده گرفته شده و می تواند مبنای دیدگاه های کشورها و سازمان های مختلف در مورد افغانستان قرار بگیرد.

وی در عین حال بیان کرد که البته با وجود محدودیت ها در افغانستان، با توجه به اینکه گزارش های سازمان های بین المللی در مورد محدودیت ها در افغانستان بر اساس معیارهای غربی است، می تواند متعصبانه و تندروانه هم باشد.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که به جز آقای ریچارد بنت هم منابعی وجود دارد که وضعیت حقوق بشری را در افغانستان منعکس کنند. گزارش های مربوط به وضعیت حقوق بشر در افغانستان از طریق نهادهای غیر رسمی منعکس خواهد شد و این به نفع حکومت طالبان نخواهد بود زیرا در نتیجه انتشار این گزارش ها افکار عمومی بین المللی بیش از این متاثر شده و علاقه آنان برای گسترش مناسبات دیپلماتیک و سیاسی با طالبان کمتر خواهد شد.

سلجوقی گفت: کشورهای مختلف از طریق سازمان ملل متحد تلاش های زیادی می کنند تا افکار عمومی را جذب خود کنند و از این طریق مناسبات شان گسترده تر شود اما طالبان به گونه ای دیگر عمل می کنند بنابراین ممنوعیت سفر آقای بنت بدون شک تاثیر منفی بر مناسبات طالبان با جهان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: محدودیت های روز افزون برای تعلیم، تحصیل و کار دختران و زنان تمام مردم افغانستان را در شرایط حادی قرار داده و این در حالی است که تلاشی هم از طالبان برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به روی دختران و زنان مشاهده نمی شود.

 

کلیدواژه