شعارهای حقوق بشری امریکا در مورد اوضاع افغانستان با عملکرد آن کشور متفاوت است
(last modified 1403-06-15T10:47:55+00:00 )
سنبله 15, 1403 15:17 Asia/Kabul

عضو پارلمان پیشین افغانستان گفت: شعارهای حقوق بشری امریکا در مورد اوضاع افغانستان با واقعیت های عینی و عملکرد آن کشور متفاوت است، زیرا امریکایی ها از هر وسیله ای برای اهداف و منافع خود استفاده می کنند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات رینا امیری نماینده ویژه امریکا برای زنان افغانستان مبنی بر اینکه حمایت از مردم افغانستان پابرجاست اما صبر در برابر طالبان رو به پایان است اظهار کرد: رینا امیری از کسانی است که همواره در برابر سخت گیری های ایدئولوژیک طالبان موضع گیری های تندی داشته و تاکید کرده که آزادی های لازم مدنی باید به زنان داده شود اما آنچه در مورد رو به پایان بودن صبر در برابر طالبان گفته نمی تواند بازتاب دهنده سیاست کلی امریکا باشد.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه امریکا همواره اعلام کرده که نمی خواهد از هیچ جریان نظامی علیه حکومت طالبان حمایت کند و این به معنای آن است که امکان بهبود روابط با طالبان از طرق دیپلماتیک و گفت و گو وجود دارد. البته امریکا همواره از مواضع مبهمی در مورد حکومت طالبان صحبت کرده؛ گاهی جنجال های حقوق بشری را مطرح کرده و گاهی هم مساله کار و تحصیل زنان و دختران را. در مجامع بین المللی هم در مورد این مسایل علیه طالبان سخن به میان آمده است.

این کارشناس سیاسی گفت: مشخص نیست آنچه که خانم امیری در مورد صبر و و پایان آن گفته به چه معنا است، با چه اختیارات و صلاحیت هایی آن را مطرح کرده و چگونه می تواند لبریز شدن کاسه صبر خود را به نمایش بگذارد. کمک های جامعه بین المللی به طالبان همواره رسیده و در مجامع بین المللی سخت گیری های شدیدی علیه آن ها نشده است.  

سلجوقی در عین حال گفت: به نظر می رسد که دیدگاه نهادهای بین المللی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه در رابطه با صدور فرمان ملا هبت الله رهبر طالبان در مورد حقوق زنان و محدودیت هایی که در آن در نظر گرفته شده تا حدی تغییر کرده، این تغییر منفی است و اکنون دنیا به جای تعامل با طالبان احتیاط می کند تا اگر این فرمان باعث محدودیت های بیشتر شود باز هم دنیا احتیاط بیشتری در خصوص روابط با طالبان داشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی وقتی خانم امیری از لبریز شدن صبر در برابر طالبان سخن می گوید به معنای آن است که دنیا دیگر عجله ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد و در تصمیم خود برای تعامل بیشتر با آنان تجدید نظر خواهد کرد. در عین حال تاکنون تهدید جدی نظامی و یا ایجاد محدودیت های شدید دیپلماتیک علیه سران طالبان مشاهده نشده است.

عضو پارلمان پیشین افغانستان بیان کرد: امریکا و دیگر کشورهای بزرگ دنیا از هر چیزی که منافع آن ها را تامین کند استفاده می کنند. امریکا همواره شعارهایی در خصوص حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان و برابری اجتماعی سر داده که مبنای دموکراسی لیبرال هم بوده اما امریکایی ها که با این شعارها در افغانستان حضور یافتند زمانی که منافع شان ایجاب کرد این کشور را ترک کردند و آنچه دستاوردهای دموکراسی عنوان می شد با رفتن شان از بین رفت.

سلجوقی یاد آور شد: اکنون با توجه به قضیه فلسطین و اوکراین، مساله افغانستان برای امریکا به حاشیه رفته اما حضور بیست ساله امریکایی ها در افغانستان، راه اندازی بازی های پیچیده استخباراتی، عقد توافقنامه های استراتژیک با دولت وقت و بعد با رهبران طالبان و خروج بی برنامه از افغانستان همه بخشی از سناریویی بوده منافع منطقه ای و بین المللی امریکا  را دنبال کرده است، شعارهای تند مقامات امریکایی در مورد وضعیت افغانستان هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا جنبه تبلیغاتی دارد.

وی اضافه کرد: کشورها و نهادهای بین المللی در حال حاضر هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع در افغانستان نمی کنند و در این زمینه فقط بر اساس منافع خود شعار می دهند در حالیکه مردم این کشور منتظرند فضای بازتر سیاسی ایجاد شود.

 

کلیدواژه