امریکایی ها نخواستند کاری برای تامین امنیت در افغانستان انجام دهند
(last modified 1395-10-21T10:08:24+00:00 )
جدی 21, 1395 14:38 Asia/Kabul

امریکایی ها در حالی که می توانستند اما نخواستند کاری برای تامین امنیت در این کشور انجام دهند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار گفت: امریکایی ها می توانستند مخالفان مسلح دولت افغانستان را سرکوب کنند اما نخواستند کاری برای تامین امنیت در این کشور انجام دهند.

اسدالله وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا که حضور دهشت افکنان در مرزهای افغانستان و پاکستان تهدیدی برای امریکا دانسته تاکید کرد: بررسی عملکرد پانزده سال گذشته امریکا در افغانستان نشان می دهد که امریکایی ها در حالی که می توانستند اما نخواستند کاری برای تامین امنیت در افغانستان بکنند زیرا دسترسی به اهداف خود را از طریق جنگ امکان پذیر می دانند.

وی تصریح کرد: از اینرو امریکا هیچ گاه برای پایان جنگ در افغانستان و از میان برداشتن تروریست ها کاری نکرد بلکه همواره تلاش کرد جنگ ادامه پیدا کند و به دنبال آن بود که مخالفین مسلح دولت افغانستان تقویت شوند زیرا اگر در افغانستان جنگ نباشد و امنیت برقرار باشد حضور امریکایی ها در این کشور دیگر توجیهی ندارد و نمی توانند پایگاه های نظامی داشته باشد.

این روزنامه نگار افغان با بیان اینکه توان نظامی امریکا فراتر از آن است که نتواند طالبان مسلح و سایر مخالفان مسلح دولت کابل را سرکوب کند یادآور شد که امریکایی ها در سال 2001 طی چند روز حکومت طالبان را ساقط کردند و تمام آن ها را از حرکت باز داشتند اما با توجه به سیاست های امریکا طی پانزده سال گذشته، طالبان مسلح آهسته آهسته تقویت شدند، جنگ شدت پیدا کرد و اوضاع ناامن تر شد.

به گفته وحیدی حال که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا چنین مسایلی را مطرح می کند به خاطر پاسخ به افکار عمومی در داخل جامعه امریکا و توجیه ادامه جنگ است.

این کارشناس افغان گفت: بر اساس توافقی که بین افغانستان و امریکا شده، نیروهای امریکایی باید در پایگاه های خود بمانند و حق حضور در جنگ را ندارند مگر اینکه از آنان خواسته شود اما آنان در جنگ شرکت کرده و حملات هوایی انجام می دهند و در صدد توجیه آن است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر یک شاهراه اقتصادی چین از منطقه خیبر پختوانخواه و بلوچستان پاکستان می گذرد که قرار است بیش از پنجاه و پنج میلیارد دالر روی آن هزینه شود و امریکایی ها برای جلوگیری از نفوذ اقتصادی چین در منطقه و جهان و قطع راه های بزرگ چین ایجاد ناامنی می کنند. اما از آنجایی که امریکا بر این منطقه نظر دارد بحث وجود شورشیان در این منطقه و خطر آنان را مطرح می کند.

 

کلیدواژه