افغانستان ظرفیت های بسیار مساعدی برای گردشگری دارد که باید برای توسعه آن کار شود
(last modified 1403-07-07T05:33:15+00:00 )
میزان 07, 1403 10:03 Asia/Kabul

فعال حوزه گردشگری در افغانستان تاکید کرد: این کشور ظرفیت های بسیار مساعدی برای گردشگری دارد که باید برای استانداردسازی و توسعه آن اقدام شود.

دکتر محمد داود شیرزاد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به 27 سپتمبر روز جهانی گردشگری اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در افغانستان زمینه های مساعدی برای گردشگری در این کشور وجود دارد و چالش هایی از قبیل ناامنی هم که فراروی این مساله در گذشته وجود داشت رفع شده است.

وی افزود: اما برخی آثار طبیعی و باستانی افغانستان از ناحیه بلایای طبیعی و مشکلات اقلیمی دچار آسیب شده، با وجود این در صورتی که توجه و سرمایه گذاری شود ظرفیت های قابل توجه گردشگری در افغانستان وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد.

به گفته این استاد محیط زیست دانشگاه کابل، افغانستان از زمان های قدیم از مراکز مهم فرهنگی بوده و دارای ظرفیت های خوب گردشگری هم می باشد که نیاز به توسعه دارند، مانند ولایت های بامیان، لوگر، سمنگان، هرات، غور، نورستان، خوست و دیگر ولایت ها که مسوولان حکومتی به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ باید در رابطه با آن کار کنند تا برای استانداردسازی مکان های گردشگری سرمایه گذاری و زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از مکان های تاریخی و طبیعی افغانستان فراهم شود.

شیرزاد عنوان کرد که مسوولان مربوطه افغانستان باید شرایط را برای حضور گردشگران خارجی به خوبی فراهم کرده و به آن ها اطمینان بدهند که شرایط مساعد است.

این فعال حوزه گردشگری در افغانستان گفت: در سال های گذشته یک انستیتوت گردشگری و هتل داری در چارچوب وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ایجاد شده بود که برای مدتی کار آن متوقف شد اما از سال گذشته جذب دانشجو را آغاز کرده تا فعالیت ها در این زمینه حرفه ای تر شود و گردشگران داخلی و خارجی هم با اطمینان خاطر بتوانند در مکان های مورد نظر حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: وجود فضای سبز وسیع، تنوع پوشش گیاهی در نقاط مختلف افغانستان و مهمان نوازی افغانستانی ها در جذب گردشگران نقش اساسی دارد اما بلایای طبیعی و مشکلات اقلیمی مانند خشکسالی گاهی مشکلاتی ایجاد و رونق گردشگری را هم متاثر می کند.

 

کلیدواژه