اسد 14, 1395 08:20 Asia/Kabul
  • قندوز و طالبان
    قندوز و طالبان

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان از آغاز دور دوم عملیات‌ نظامی در ولایت قندوز با هدف نابودی رهبران گروه طالبان خبر داد.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفت: دور دوم عملیات گسترده نظامی در قندوز در شمال افغانستان می‌تواند نقطه‌ شروع عملیات گسترده در سراسر کشور علیه طالبان باشد. وی تصریح کرد: دور دوم عملیات نظامی در قندوز تنها برای دفاع از این ولایت نیست بلکه این عملیات برای نابودی رهبران طالبان از جمله ملا سلام ، ملا جنت و دیگر افراد وابسته به این گروه طراحی شده است.

وزیر دفاع افغانستان نیز اعلام کرد: به زودی ولایت قندوز از وجود مخالفان دولت پاکسازی می‌ شود.

جنرال جان نیکلسون فرمانده نظامیان خارجی در افغانستان به همراه تعدادی از مقامات امنیتی این کشور شامل وزیران دفاع و کشور و مشاور امنیت ملی به قندوز رفته اند.

مسئله مقابله جدی تر با گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان در ماه های اخیر و به دلایل مختلف در دستور مقامات این کشور قرار گرفته است. افزایش انتقادها ازآنچه ضعف سیاست های امنیتی دولت وحدت ملی افغانستان خوانده شده شاید مهمترین دلیلی که این کشور بیش از گذشته مسئله مهار خشونت و جنگ را مورد توجه قرار داده است.

علاوه بر این، دلایلی نیز وجود دارد که موجب شده تا دولت افغانستان با برنامه ریزی و شدت عمل بیشتری با گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور از جمله در قندوز برخورد کند.

ناکامی تلاش های دولت افغانستان و همچنین شکست طرح نشست چهار جانبه صلح این کشور که شامل نمایندگان کابل، اسلام آباد، پکن و واشنگتن است، سبب شده تا مقامات افغانستان بیش از آنکه به راهکارهای مهار طالبان از طریق روشهای مسالمت آمیز نظیر برگزاری گفتگوهای صلح فکر کنند، روش های نظامی را در این زمینه در پیش بگیرند.

البته از نظر دولت افغانستان، یکی از مهمترین علل ناکامی تلاش های داخلی و خارجی برای استقرار صلح در این کشور از طریق مذاکره با گروه طالبان، سیاست های دو گانه پاکستان است که با این مسئله به طور شفاف و صادقانه برخورد نمی کند. شاید به همین دلیل است که چندی پیش محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در اجلاس سران ناتو در ورشو به صراحت از سیاست های پاکستان، انتقاد کرد.

به گفته اشرف غنی پاکستان با تمایز بین طالبان و تقسیم آنها به طالبان بد و خوب، برنامه های دولت افغانستان را در مقابله با این گروه در دو عرصه جنگ و صلح، ناکام گذاشته است.

رئیس جمهوری افغانستان پیشتر هم گفته بود، این کشور تامین امنیت و استقرار صلح و آرامش را در میدان جنگ دنبال خواهد کرد. در چنین شرایطی است که تقویت عملیات ضد طالبان در مناطق مختلف افغانستان از جمله در ولایت های پر خطر از نظر فعالیت طالبان، در دستور کار دولت این کشور است تا علاوه بر مهار خشونت این گروه و تامین امنیت، در هر گروه مذاکره احتمالی صلح هم با موضعی برتر وارد این گفتگوها بشود.

کلیدواژه