جدی 26, 1395 12:44 Asia/Kabul
  •  گسترش تظاهرات علیه ترامپ در آمریکا

در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، فعالان ضد تبعیض نژادی در آمریکا ، تظاهراتی را در شهر واشنگتن برپا کردند . تظاهر کنندگان با سر دادن شعار " ما میدان را خالی نخواهیم کرد " تاکید کردند که به اعتراضاتشان علیه رییس جمهوری بعدی آمریکا همچنان ادامه خواهند داد . پیش بینی شده است تظاهرات اعتراضی علیه ترامپ تا روز 1 دلو ، زمان انتقال قدرت از باراک اوباما ، رییس جمهوری کنونی به دونالد ترامپ ، رییس جمهوری بعدی آمریکا ادامه یابد .

عموما روسای جمهوری آمریکا درطول دوران حضوردرکاخ سفید با انواع اعتراضات و تظاهرات  از  سوی مخالفانشان روبرو می شوند .

با این حال به نظر می رسد ترامپ حتی پیش از ورود به کاخ سفید با چنین وضعیتی مواجه شده است . قرار گرفتن نام ترامپ در زمره روسای جمهوری اقلیت آمریکا ، کسانی که صرفا با اتکا به آرای الکترال و نه آرای مردمی  در انتخابات پیروز شده اند ، شرایط را برای ترامپ دشوار تر کرده است .

 در عین حال ، بیان برخی اظهارنظرها و شعارهای انتخاباتی از سوی ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی ، نگرانی های گسترده ای را در بین طیف های وسیعی از مردم آمریکا ایجاد کرده است . فعالان حقوق مدنی و برابری نژادی در آمریکا به شدت نگران هستند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، برخی از دستاوردهای جنبش حقوق مدنی از جمله تاکید بر برابری نژادی در آمریکا به خطر افتد . ترامپ در بین خیل کثیری از مردم آمریکا به عنوان فردی بیگانه ستیز شناخته می شود که از جنایتکار  خطاب کردن مکزیکی ها هیچ ابایی ندارد . حمایت آشکار جریان های افراطی و نژادپرست از ترامپ در ماه های اخیر بر این نگرانی افزوده است . این در حالی است که کابینه ترامپ به عنوان کابینه ای تقریبا سفید پوست با حداقل حضور زنان شناخته می شود .  در جمع وزرای پیشنهادی ترامپ ، در حال حاضر فقط نام یک سیاهپوست به چشم می خورد . در حالی که حتی در دولت جورج دبلیو بوش نیز سمت های مهمی همچون مشاور امنیت ملی ، یا وزارت خارجه در اختیار سیاهپوستان بود .

در دولت اوباما نیز علاوه بر شخص رییس جمهوری ، برای نخستین بار در تاریخ آمریکا ، سمت مهم و تاثیرگذار دادستان کل به یک سیاهپوست واگذار شد . در حالی که تنها بن کارسن ، جراح سیاهپوست ، در کابینه ترامپ ، مسوولیت وزارتخانه غیر کلیدی مسکن و توسعه شهری را برعهده دارد. 

البته اعتراضات علیه ترامپ در روزهای اخیر صرفا به موضوعات نژادی محدود نبوده است . برخی از کارگران نیز از برنامه های دولت ترامپ نگران هستند . ترامپ قویا مخالف افزایش حداقل دستمزدها است و با افزایش مالیات ثروتمندان مخالفت می ورزد . این در حالی است که عموما کرسی ها در کابینه ترامپ به ابرثروتمندان وال استریتی واگذار شده است ، همان گروهی که به گفته فعالان عدالت اجتماعی در آمریکا به " یک درصدی ها " شهرت یافته اند  . گروه های کارگری در آمریکا اعلام کرده اند که در روز مراسم تحلیف ترامپ ، تظاهراتی علیه رییس جمهوری جدید آمریکا برگزار خواهند کرد .

این در حالی است که ترامپ علاوه بر مواجهه با مخالفت ها در سطح توده مردم ، هم اینک بر سر موضوع حساس رابطه با روسیه و مداخله احتمالی این کشور در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر گذشته ، به شدت با برخی از نخبگان سیاسی و اطلاعاتی آمریکا درگیر است . سران جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش هایی علیه ترامپ و برخی از اعضای تیم وی منتشر کرده اند که نشان می دهد رابطه غیر متعارفی با روسیه داشته اند . کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان نیز آمادگی خود را برای تحقیقات دوحزبی با شمارکت دموکرات ها و با هدف بررسی این اتهامات اعلام کرده است . 

از مجموع این تحولات می توان پیش بینی کرد که دونالد ترامپ ، ریاست جمهوری خود را در میان اعتراضات گوناگون آغاز کند . این وضعیت نه فقط بر عملکرد دولت آتی آمریاکا سایه خواهند افکند ، بلکه تردید های جدی نیز در مورد صلاحیت رییس جمهوری بعدی این کشور بوجود خواهد آورد .