دلو 02, 1395 18:12 Asia/Kabul

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر شدید و حقوق زنان اعلام کرد بر خلاف تصورات ، در عربستان مناطق فقیرنشین زیادی وجود دارد

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر شدید و حقوق زنان اعلام کرد بر خلاف تصورات ، در عربستان مناطق فقیرنشین زیادی وجود دارد.

  فیلیپ آلستون ، گزارشگر ویژه سازمان ملل نظام حمایت اجتماعی عربستان برای مبارزه با فقر را نیز آمیخته‌ای از برنامه‌های ناکارآمد، ناپایدار، با هماهنگی اندک و بدتر از همه، ناموفق در ایجاد حمایت اجتماعی جامع از کسانی که نیاز شدید دارند عنوان کرد. آلستون از دولت سعودی خواست، برنامه حمایت اجتماعی را به عنوان حقی برای شهروندان به رسمیت بشناسد. وی درباره بلندپروازی‌های عربستان در مورد جدول زمانی اصلاحات هشدار داده و آن را غیر واقعی خوانده است.  ساره الحاف گزارشگر المیادین :

در عربستان سعودی و در پشت کاخ ها و خانه های با شکوه، نقض آزادی های اولیه و نقض بسیاری از حقوق زنان صورت میگیرد که  نتیجه سالها حکمرانی آل سعود بر عربستان است / ال سعود چیزی جز اقتصاد ضعیف با وابستگی کامل به نفت برای مردمش باقی نزاشته/ در عربستان 9 هزار شاهزاده هست که از 3 میلیون تا 120 میلون حقوق ماهیانه میگیرند در حالی که مردم این کشور در فقر زندگی میکنند

این وضعیت در سالهای اخیر بویژه پس از توطئه کاهش شدید قیمت نفت که خود آل سعود در این توطئه با غرب در این زمینه همراهی داشته است وضعیت مخاطره امیزی را برای عربستان رقم زده است که تبعات آن دامنگیر مردم این کشور شده است . در چنین شرایطی  مقامات ال سعود  با مطرح کردن طرحهایی بلند پروازانه در صددند ضمن مشغول کردن مردم عربستان به اینگونه طرح های طولانی مدت از شعله ورتر شدن اعتراضات مردمی بکاهند . گفتنی است که عربستان در ماههای اخیر متاثر از سیاستهای توطئه آمیز خود در منطقه  به کاهش قیمت نفت روی آورده است ، اما خود عملا" درماههای اخیر شاهد تاثیرات منفی این سیاست بر اقتصاد خود بوده است .  انا گوبرگ / کارشناس اقتصادی

آمارها حاکی از افزایش نرخ تورم در عربستان به بیش از ۱۰درصد است که بالاترین رقم طی سی سال گذشته است. دو رقمی شدن نرخ تورم و افزایش نرخ بیکاری در عربستان موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم این کشور شده/ این کشور همچنین با کاهش شدید شاخص سهام روبه‌رو است. شاخص سهام عربستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰درصد کاهش را نشان می‌دهد هزینه مواد غذایی، رستوران‌ها و اجاره بها در عربستان به شدت افزایش یافته است که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کاهش اخیر بهای نفت اگرچه تاثیرات مقطعی بر اقتصاد برخی کشورهای صادر کننده نفت داشته است اما در نهایت این اقتصاد تک محصولی عربستان است که بیش از همه از دور جدید ماجراجویی های عربستان در بازارهای نفتی متضرر شده است . بر اساس گزارش سازمان جهانی توسعه انسانی ، حدود هفتاد درصد مردم این کشور از شرایط اقتصادی و اوضاع نابسامان این کشور ناراضی هستند و بر ایجاد تغییرات اساسی در کشورشان در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی ، تاکید دارند .  افزایش هزینههای جاری عربستان در عرصههای مختلف به ویژه هزینههای سرسامآور خوشگذرانی شاهزادگان سعودی و پرداخت حقوق تروریستهای اجارهای در سوریه و عراق و نیز هزینه های بالای جنگ آل سعود علیه یمن نیز  ریاض را با چالش اساسی منابع مالی رو بهرو کرده است.

ضمن آنکه کشورهای عربی بویژه عربستان به استناد گزارش مراکز بین المللی، بیشترین درآمد خود را صرف خرید های تسلیحاتی می کنند و توجهی به مشکلات معیشتی و مطالبات اقتصادی مردم ندارند. فهد التخیفی، کارشناس سیاسی:

با وجود درآمد سالانه صدها میلیارد دلاری نفتی عربستان،حدود هفتاد درصد مردم این کشور از شرایط اقتصادی و اوضاع نابسامان این کشور ناراضی اند سعودیها بیشترین  درآمد خود را صرف خرید های تسلیحاتی می کنند و توجهی به مشکلات معیشتی و مطالبات اقتصادی مردم ندارند. صرف هزینه های هنگفت تسلیحاتی در شرایطی است که این کشورها هیچگاه با تهدید خارجی روبرو نبوده اند. انواع فساد مالی و اداری در پوشش دین از سوی شاهزاده های این کشور و ماجراجویی های سالهای اخیر آنها در کشورهای منطقه بویژه سوریه،عراق و یمن، اوضاع اقتصادی این کشور را در شرایط ناگواری قرار داده است.

صرف هزینه های هنگفت تسلیحاتی برای کشورهای عربی در شرایطی که با مشکلات بیکاری و رکود اقتصادی روبرو هستند در شرایطی است که این کشورها هیچگاه با تهدید خارجی روبرو نبوده اند .  آمارها و گزارشهای مختلف بیانگر آن است که رژیم آل سعود که با حمایتهای غرب مدت مدیدی است که بر عربستان حکومت می کند در بعد اقتصادی نیز عملکرد ناموفقی داشته است

 تداوم سیاستهای ضد مردمی آل سعود در زمینه های سیاسی ، اجتماعی ، حقوقی و اقتصادی پیامدهای وخیمی را در عرصه های مختلف زندگی مردم عربستان از جمله در عرصه اقتصادی در پی داشته است . به این ترتیب اقتصاد عربستان با مدیریت آل سعود عملا" به نقطه ای بحرانی رسیده   که نشانه هایش   ورشکستگی اقتصادی و گسترش فقر است.

 

 

کلیدواژه