دلو 04, 1395 12:24 Asia/Kabul
  •  نشست آستانه؛ ابتکار عمل منطقه‌ای برای حل بحران سوریه

شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، امروز (دوشنبه) و روز سه‌شنبه میزبان نشست مذاکرات سوری- سوری با نظارت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه است.

نشست آستانه، نخستین نشستی است که با ابتکار عمل منطقه‌ای و بدون حضور اروپایی‌ها و یا نقش‌آفرینی مستقیم آمریکا برگزار می‌شود .این نشست  نشان دهنده نقش مستقیم و فعال کشورهای منطقه در مدیریت معادلات منطقه‌ای است.

در این میان، حمایت شورای امنیت سازمان ملل از مذاکرات سوریه در شهر آستانه، گامی مهم در مسیر حل بحران این کشور محسوب می‌شود که با رهبری روسیه و ایران و همراهی ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.  اعلام شده است 14 گروه مسلح با محوریت گروه مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوریه" در نشست آستانه حضور دارند که این تعداد گروه مسلح در این نشست، فرصت را برای حل بحران سوریه پس از نزدیک به شش سال فراهم کرده است.

موفقیت میدانی محور مقاومت در سوریه از جمله آزادسازی شهر راهبردی حلب از اشغال گروه‌های مختلف تروریستی و مسلح، معادلات این کشور را هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه میدانی تغییر داده است. توافق برای برقراری آتش‌بس در سوریه ( 10 جدی 1395) با رایزنی‌های مستمر ایران، روسیه و ترکیه و سپس توافق برای برگزاری نشست آستانه، تنها راه  در مقابل  گروه‌های مسلح سوری و حامیان آنان بوده است.

موفقیت محور مقاومت در سوریه و از هم پاشیده شدن شیرازه تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در مناطق راهبردی این کشور، عملا آنان را در موضع ضعف قرار داد و حضور آنان در نشست آستانه، پذیرفتن خواسته جمعی بدون اصرار بر خواسته‌های یکجانبه است که در نشست‌های قبلی در ژنو، نتیجه‌ای جز شکست نداشت.      

نشست آستانه که با هدف تثبیت‌ آتش‌بس اعلام شده در سوریه و فراهم کردن زمینه‌ گفت وگوهای جدی برای صلح پایدار بین دولت این کشور و گروه‌های معارض در آینده ترتیب داده شده، سنگ‌بنای حل سیاسی بحران سوریه است.

درک واقعیت سوریه، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور، احترام به خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود از جمله مشخص کردن آینده سیاسی بشار اسد و نابودی کامل تروریسم در این کشور، طرح منطقی و بی‌بدیل برای حل بحران سوریه است.

به گفته بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، صندوق‌های رای ،آینده سیاسی وی را مشخص می‌کند، نه میز مذاکرات در آستانه یا هر جای دیگر، چون بر اساس قانون اساسی سوریه، مردم با شرکت در انتخابات، رئیس جمهوری خود را انتخاب می‌کنند. 

گفت وگو درباره راهکارهای اجرایی در چار چوب این طرح ، چشم‌انداز حل بحران سوریه را امیداورکننده می‌کند . اکنون چشم‌ جهانیان به نشست آستانه دوخته شده است تا ببیند سرانجام بحران حدود شش ساله سوریه چطور رقم می‌خورد.

نقش‌آفرینی فعال و بی‌طرفانه سازمان ملل در موفقیت نشست آستانه که قرار است مبنای مذاکرات سیاسی آتی سوری– سوری در ژنو باشد، ضرورتی غیرقابل انکار است تا عملکرد ضعیف این نهاد بین المللی در دوران دبیرکلی بان کی‌مون، در دوران آنتونیو گوترس António Guterres دبیرکل جدید جبران شود.

کلیدواژه