بحران کنونی در افغانستان پیامد تصمیم سازمان ملل و حضور خارجی ها در این کشور است
(last modified 1395-11-05T06:24:31+00:00 )
دلو 05, 1395 10:54 Asia/Kabul
  • بحران کنونی در افغانستان پیامد تصمیم سازمان ملل و حضور خارجی ها در این کشور است

بحران کنونی در افغانستان پیامد تصمیم سازمان ملل متحد و اجازه به خارجی ها برای حضور در این کشور است

کارشناس و روزنامه نگار افغان بحران کنونی در افغانستان را پیامد تصمیم سازمان ملل متحد و اجازه به نیروهای امریکایی برای حضور در این کشور دانست.

اسدالله وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به گزارش سازمان ملل که در آن اعلام کرده افغانستان در سال 2017 با جنگ های بیشتر، افزایش آوارگان داخلی و فقر فزاینده روبرو است، عنوان کرد: جنگ در افغانستان وجود دارد که سبب کوچ مردم از خانه هایشان و مهاجرت می شود.

وی افزود: جنگ در حالی در جریان است که در فصل زمستان بسر می بریم، هوا بسیار سرد است، اقتصاد کشور و مردم روز به روز ضعیف تر می شود و حتی نگرانی هایی در خصوص بروز یک فاجعه بشری در این کشور وجود دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: با این اوضاع نکته قابل توجه این است که نه حکومت افغانستان قادر به جلوگیری از بحران احتمالی در این کشور است و نه جامعه جهانی و سازمان ملل متحد برای نجات افغانستان از این وضعیت اراده و برنامه ای دارند.

وحیدی در مورد این مساله که افغانستان در گزارش سازمان ملل متحد یکی از خطرناکترین کشورهای درگیر خشونت عنوان شده، به نقل قولی از یک کودک مهاجر اشاره کرد که از او پرسیده شد "سازمان ملل متحد را می شناسی؟ و او جواب داد بله. جایی است که خانه های ما را ویران می کند و به ما خیمه می دهد".

این روزنامه نگار افغان تصریح کرد: اکنون نقش سازمان ملل متحد در جهان اینگونه است. بحرانی که اکنون در افغانستان وجود دارد نتیجه تصمیم سازمان ملل متحد است که به امریکایی ها مجوز حضور در این کشور را داد، جنگ در افغانستان به خاطر حضور نیروهای خارجی و بویژه امریکایی ها است که مجوز خود را از سازمان ملل گرفته اند.

به گفته این کارشناس سیاسی تا زمانی که نیروهای امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، جنگ در این کشور وجود داشته باشد و دولت هایی بر سر کار باشند که بیشتر از آنکه بر اساس منافع افغان ها کار کنند، منافع امریکایی ها را در نظر بگیرند، جنگ، بیچارگی، فقر و آوارگی افزایش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: افغانستان در حال حاضر قربانی اهداف امریکا و هم پیمانانش است و تا وقتی که آن ها به اهداف خود نرسند و یا موانع بزرگی بر سر راهشان ایجاد نشود این کشور همچنان قربانی خواهد بود.

 

کلیدواژه