فرماندهی جنگ قندوز به فرماندهان با تجربه و آشنا به منطقه سپرده شود
(last modified 1395-05-16T11:41:15+00:00 )
اسد 16, 1395 16:11 Asia/Kabul

فرماندهی جنگ قندوز باید به فرماندهان با تجربه و آشنا به منطقه سپرده شود و دولت هم نیروهای مسلح عملیاتی را کاملاً پشتیبانی کند

کارشناس افغان تاکید کرد: فرماندهی جنگ قندوز از سوی حکومت افغانستان باید به فرماندهان قوی، با تجربه و آشنا به منطقه سپرده شود و دولت هم از نظر تدارکاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح عملیاتی را کاملاً پشتیبانی کند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از سقوط چند روزه شهر قندوز بدست طالبان و بازپس گیری آن توسط نیروهای دولتی که سال گذشته اتفاق افتاد، جنگ در این ولایت بصورت پراکنده همچنان جریان دارد و تاکنون دولت افغانستان دستاورد قابل ملاحظه ای که بتواند مردم را از جنگ خانمانسوز و تبعات آن نجات دهد مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اظهارات حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان مبنی بر راه اندازی دور دوم عملیات نظامی در ولایت قندوز در آینده نزدیک و اینکه ولایت قندوز می‌تواند به عنوان نقطه‌ای برای شروع عملیاتی گسترده در سرتاسر افغانستان علیه طالبان باشد، گفت: این اقدام دولت به دلیل فشارهایی است که از سوی مردم و نمایندگان آن ها در شورای ملی و همچنان نهادهای مختلف وارد شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی همانطور که در گذشته اظهار نظراتی مبنی بر معامله گری دولتی ها در رابطه با تحویل قندوز به طالبان می شد، اکنون هم صحبت هایی از معامله گری در جریان است و در قندوز اراده قوی برای نابودی دشمنان وجود ندارد.

مظفری عنوان کرد: در حال حاضر قندوز هم برای حکومت افغانستان و هم برای مخالفان مسلح تبدیل به یک نقطه استراتژیک شده است، اما اراده ای از سوی دولت وجود ندارد که این منطقه به این زودی ها از چنگ طالبان مسلح رها شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در نتیجه عملیاتی که قرار است راه اندازی شود، ولایت قندوز کاملاً از وجود طالبان مسلح پاکسازی و لانه های آنان نابود شود که در این صورت تاثیرات مثبتی هم بر روحیه مردم و نظامیان افغان خواهد داشت.

این صاحبنظر افغان در عین حال گفت: مساله قندوز در صورتی یکسره می شود که اراده قوی از سوی دولت برای آن وجود داشته باشد و از آنجایی که این جنگ به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده از تاکتیک های خاص استفاده کند و فرماندهان کارکشته و آشنا به منطقه را مامور کند تا سرنوشت جنگ بصورت مثبت رقم بخورد.

مظفری بیان داشت: از نظر تدارکاتی و تجهیزاتی دولت به نیروهای امنیتی آنگونه که باید رسیدگی نمی کند از اینرو این نیروها تحت فشار قرار می گیرند و گاهی هم دچار ضربه می شوند.

وی اضافه کرد: اگر فرماندهان قوی و با تجربه فرماندهی جنگ را به عهده بگیرند و استقلال و آزادی کامل هم در رابطه با پیشبرد جنگ داشته باشند دستاوردهای خوبی خواهند داشت. مدیریت جنگ نباید بدست خارجی ها و یا افراد خاص مورد نظر حکومت باشد که با شرایط منطقه آشنایی چندانی ندارند.

کلیدواژه