روسیه برای مقابله با داعش باید با دولت افغانستان همکاری کند نه با طالبان
(last modified 1395-11-09T12:14:59+00:00 )
دلو 09, 1395 16:44 Asia/Kabul

روسیه اگر می خواهد علیه داعش اقدام کند باید با دولت افغانستان همکاری کند نه با گروه طالبان

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: روسیه اگر می خواهد علیه تهدید داعش در افغانستان کاری بکند باید با دولت افغانستان همکاری کند نه با گروه طالبان.

دکتر نورآقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش های مبنی بر همکاری روسیه با طالبان برای مقابله با تهدید داعش و نقش پاکستان در این زمینه اظهار داشت: پاکستان اخیراً برای کاهش فشارهای جهانی علیه خود تلاش کرده که بین طالبان و روسیه روابطی برقرار کند و مقامات روسی هم تاحدی این روابط را به منظور مقابله با تهدیدات گروه داعش تائید کرده اند.

وی افزود: مساله این است که روسیه و پاکستان می خواهند به نوعی فشارهایی بر آمریکا وارد کنند تا خواسته های آنان را در نظر داشته باشد. البته روسیه نگران گسترش نفوذ داعش در افغانستان هم می باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی نکته قابل توجه این است که اگر روسیه می خواهد علیه داعش اقدامی بکند باید با دولت افغانستان که در جنگ با طالبان مسلح و داعش قرار دارد همکاری و تفاهم داشته باشد و به این دولت کمک کند. اما همکاری با طالبان برای از بین بردن داعش به این معنی است که گروه طالبان در افغانستان نفوذ زیادی دارد و تنها نیرویی به شمار می رود که می تواند با داعش مقابله کند در حالیکه چنین نیست.

روئین عنوان کرد که اینگونه حرکت ها نمی تواند حرکت های سالم و درستی تلقی شود زیرا مقابله با تهدیدات از جمله تهدید داعش باید با هماهنگی و همکاری کشورهای منطقه و جهان و همچنان شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت بگیرد در غیر اینصورت برای کشورهایی که این برنامه ها را به تنهایی پیش می برند خطرناک خواهد بود.

این فعال سیاسی گفت: روسیه از یکسو با چنین طرح هایی می خواهد به نوعی روابط خود را با امریکا برقرار کنند و از سوی دیگر از نفوذ گروه هایی مانند داعش دچار ترس است زیرا چنانچه اتباع برخی کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه قفقاز در میان طالبان بودند اکنون در میان داعش هم هستند که روسیه هم از این ناحیه مورد تهدید قرار دارد و می خواهد از وجود طالبان علیه داعش استفاده کند.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق را که روسیه میراث دار آن است از دلایل اصلی وجود ناامنی ها و فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان می دانند و در حقیقت تروریزم دولتی شوروی سابق زمینه ساز تروریزم فعلی شده است و اگر قرار باشد بار دیگر روسیه در افغانستان دست به اقدامات مشکوک بزند مورد نفرت افغان ها واقع می شود و این قطعاً خلاف منافع خودش خواهد بود.

 

کلیدواژه