درگیری های داخلی بین نیروهای وابسته به احزاب بزرگ سیاسی مشکل ساز شده است
(last modified 1395-11-09T14:16:37+00:00 )
دلو 09, 1395 18:46 Asia/Kabul
  • درگیری های داخلی بین نیروهای وابسته به احزاب بزرگ سیاسی مشکل ساز شده است

درگیری های داخلی بین نیروهای وابسته به احزاب بزرگ سیاسی بویژه در شمال افغانستان مشکل ساز شده است

مقام پلیس ولایت فاریاب در شمال افغانستان گفت: مقابله با مخالفان مسلح دولت در این ولایت به سادگی صورت می گیرد اما درگیری های داخلی بین نیروهای وابسته به احزاب بزرگ سیاسی مشکل ساز شده است.

عبدالکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فاریاب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در شمال افغانستان در رابطه با درگیری روز گذشته در ولسوالی (شهرستان) المار اظهار داشت: درگیری در برخی قریه های ولسوالی المار بین گروه های مسلح غیر مسوول وابسته به حزب جمعیت اسلامی و حزب جنبش ملی اسلامی بوقوع پیوست که دو نفر از نیروهای طرفین کشته و ده نفر هم مجروح شدند.

وی افزود: در اثر درگیری های این گروه ها که از حدود یک سال قبل بصورت پراکنده رخ می دهد مردم هم تلفات و خساراتی متحمل شده اند. مسوولان محلی و هیات های دولت مرکزی چندین بار برای بررسی اوضاع به مناطق درگیری اعزام شده اند و حتی بین طرفین درگیر آشتی برقرار شده اما باز هم درگیری صورت گرفته است.

سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فاریاب عنوان کرد که روز گذشته هم هیاتی از مرکز فاریاب برای بررسی اعزام شد اما مساله این است که طرفین درگیر وابسته به مقامات عالیرتبه کشور هستند و حل و فصل قضیه از عهده مقامات محلی فاریاب خارج است.

آقای یورش با یادآوری اینکه بر اساس قانون احزاب سیاسی در افغانستان نباید نیروهای مسلح داشته باشند، گفت: با توجه به شرایط خاص کشور این نیروها در نقاط دوردست بارها در کنار نیروهای امنیتی دولتی در برابر مخالفان مسلح دولت ایستادگی کرده اند و مقادیری سلاح، مهمات و وسایط دولتی هم در اختیار آن ها قرار داده شده اما گاهی نیز بر اثر خصومت های موجود با یکدیگر درگیر می شوند.

این مقام پلیس فاریاب بیان داشت که چنین درگیری هایی بین این گروه ها تاثیر منفی خود را روی امنیت مناطق و روحیه مردم می گذارد و باعث نابسامانی و ایجاد مشکل برای مسوولان دولتی فاریاب می شود که باید سران حکومت و رهبران احزابی که نیروهایشان درگیر می شوند هرچه سریعتر به این مساله رسیدگی کنند.

به گفته یورش این احتمال هم وجود دارد که عوامل نفوذی دشمن در بین طرفین ایجاد تحریک کنند که این خطر هم به آن ها گوشزد شده تا هوشیاری خود را حفظ کنند و در برابر دشمنان مشترک اقدام کنند.

وی اضافه کرد: تحرکات مخالفان مسلح دولت افغانستان در سایر مناطق فاریاب کاهش یافته و تحرکاتی هم که داشته اند با همکاری نیروهای امنیتی و نیروهای خیزش مردمی دفع شده است. بطور کلی در مقابله با مخالفین مسلح مشکل خاصی وجود ندارد اما چیزی که برای مسوولان محلی فاریاب مشکل ساز شده همین درگیری های داخلی میان نیروهای مسلح وابسته به احزاب سیاسی و خیزش های مردمی است.

 

کلیدواژه