دلو 10, 1395 13:15 Asia/Kabul
  • ادامه اختلاف و درگیری بین حزب جمعیت اسلامی وجنبش ملی افغانستان

سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فاریاب گفت،در درگیریهای اخیر  بین گروه های  وابسته به حزب جمعیت اسلامی و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان  دو نفر از  طرفین کشته و ده نفر دیگر زخمی شدند .

عبدالکریم یورش  گفت دردرگیریهای میان نیروهای وابسته به این دو حزب   در شهرستان المار در  فاریاب  واقع در شمال افغانستان شماری از مردم هم متحمل تلفات شدند .

وی افزود  مسوولان محلی و نمایندگان دولت مرکزی افغانستان چندین بار برای بررسی اوضاع به مناطق درگیری اعزام شده اند و حتی بین طرفین  آشتی برقرار شده اما باز هم درگیریها بطورپراکنده  ادامه دارد .

درگیری بین حزب جمعیت اسلامی افغانستان وجنبش ملی اسلامی این کشور که از ماه های گذشته آغاز شده برای مردم ودولت افغانستان نگران کننده شده است.

این در گیری های خشونت بار موجب شد تا وزارت دادگستری افغانستان در واکنش به این درگیری های مسلحانه اعلام کند ،احزاب جنبش ملی وجمعیت اسلامی این کشور در صورت تداوم فعالیت نظامی منحل خواهند شد.

درگیری های مسلحانه بین این دو حزب ناشی از اختلافات بین جنرال عبد الرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی وجناح طرفدار عطا محمد نور در حزب جمعیت اسلامی این کشور است که هر دو  در شمال افغانستان دارای نفوذ گسترده ای هستند.

درماه های اخیر تلاش متنفذان قومی و سیاسی در شمال افغانستان برای حل اختلافات بین جنرال دوستم و عطا محمد نور بی نتیجه بوده است.

 تداوم این اختلافات موجب شده نگرانی ها ازتاثیر درگیری های مسلحانه بین طرفداران جنرال دوستم و عطا محمد نور بر امنیت در شمال افغانستان بشدت افزایش پیدا کند.

مناقشه بین این دو شخصیت سیاسی باسابقه در افغانستان وطرفداران آنها،در هفته های گذشته و پس از انتشار برخی گزارشها درباره احتمال جایگزینی عطا محمد نور با ژنرال دوستم در سمت معاون اول رئیس جمهوری این کشور تشدید شده است.

اگرچه این گزارش  از سوی دفتر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عطا محمدنور سرپرست ولایت بلخ رد شد،اما دیدار غنی و نور موجب شد تا در محافل سیاسی و افکار عمومی این کشور،تکذیب گزارش های جایگزینی مورد تردیدهای جدی قرار بگبرد.

به خصوص آنکه پس ازطرح شکایت "احمد ایشچی"ازاعضای سابق حزب جنبش ملی افغانستان و والی سابق جوزجان ازجنرال دوستم بدلیل بازداشت و بدرفتاری جنسی،احتمال تعلیق پست دوستم از سمت معاون اول  رئیس جمهوری  افغانستان از سوی دادستان کل این کشور مطرح شده است.

در چنین شرایطی که عطا محمد نور  علاوه بر  اختلافات گسترده با جنرال دوستم، با عبدالله عبدالله رئیس حزب جمعیت اسلامی ورئیس اجرایی کابینه افغانستان هم اختلاف دارد،به نطر میرسد مناقشه بین جناح حامی  عطا محمد نور و جنبش ملی اسلامی تداوم خواهد یافت.

این دیدگاه وجود دارد که عطا محمد نور شخصیت قدرتمند سیاسی و اجرایی در شمال افغانستان،رویکردهای تجدید نظر طلبانه در قبال ساختار موجود قدرت در این کشور دارد که چنین رویکردی مناسبات وی با هرم قدرت در افغانستان را به چالش کشانده است.

اختلافات عطا محمد نور با رئیس جمهوری افغانستان،رئیس اجرایی کابینه ومعاون اول رئیس جمهوری این کشور نشانه ای مهم از رویکرد تجدید نظر طلبانه سرپرست ولایت بلخ نسبت به هرم قدرت در افغانستان است که منتقدان این رویکرد وی را  تلاشی برای سهم خواهی بیشتر  از قدرت سیاسی می دانند.       

 

کلیدواژه