روسیه به خاطر نگرانی از فعالیت تروریست ها می خواهد با ناتو در افغانستان همکاری کند
(last modified 1395-05-16T14:08:36+00:00 )
اسد 16, 1395 18:38 Asia/Kabul

روسیه درنظر دارد برای کاهش نگرانی از افزایش فعالیت گروه های تروریستی در منطقه با ناتو در افغانستان همکاری کند

استاد دانشگاه در کابل گفت: روسیه در تلاش است به خاطر کاهش نگرانی هایش از افزایش فعالیت گروه های تروریستی در منطقه با ناتو در افغانستان همکاری کند.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام آمادگی روسیه برای همکاری با ناتو در افغانستان اظهار داشت: روسیه به خاطر رشد گروه تروریستی داعش در افغانستان نگران است و می خواهد این نگرانی را به حداقل برساند و در سرکوب گروه های تروریستی بویژه داعش نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: روسیه می خواهد در تحولات منطقه و افغانستان سهیم شود و ناتو و امریکا نقش آن کشور را در تامین ثبات و امنیت در منطقه به رسمیت بشناسند.

به گفته این کارشناس سیاسی روسیه می خواهد حضور خود را در افغانستان تثبیت کند و به عنوان قدرتی تاثیرگذار هم روابط خود را با این کشور گسترش دهد و هم در مبارزه با گروه های تروریستی نقش برجسته تری ایفا کند.

نظری عنوان کرد: امریکایی ها هم از یکسو می خواهند حضور خود را در منطقه تقویت کنند و جلو گسترش روابط افغانستان و روسیه را بگیرند و تلاش می کند که گروه های تروریستی کم کم به سوی آسیای میانه بروند و باعث تهدید برای روسیه و چین شوند، از سوی دیگر در استراتژی مبارزه با تروریزم دچار نوعی استیصال شده اند.

وی تصریح کرد: امریکا در افغانستان اشتباهاتی را مرتکب شده که باعث ناکامی اش شده و می خواهد این ناکامی را با کشورهای دیگر به نوعی تقسیم کند از اینرو در حال حاضر از حضور روسیه در منطقه چندان ناخشنود به نظر نمی رسد اما این حضور محدود خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: به نظر نمی رسد که امریکایی ها درصدد ریشه کن کردن تروریزم در افغانستان و منطقه باشند، امریکا برخی از کشورهای غربی و شماری از کشورهای عربی در تقویت و ترویج افراط گرایی در افغانستان و منطقه نقش داشته اند و این سیاست باعث رشد افراط گرایی و تروریزم در منطقه شده است.

نظری همچنان خاطرنشان کرد: امریکایی ها سیاست دوگانه را با روس ها بازی می کنند به گونه ای که از یکسو می خواهند نقش های محدودی به روس ها در افغانستان بدهند تا آن ها را سرگرم کنند و از سوی دیگر گروه های تروریستی را از طریق آسیای میانه به طرف مرزهای روسیه گسیل کنند که البته روس ها هم از این مساله غافل نیستند.

این کارشناس سیاسی گفت: افغانستان هم باید بتواند خود را از وابستگی به غرب و ناتو نجات دهد. به هر اندازه که توازن قدرت در داخل افغانستان شکل بگیرد این کشور به طرف ثبات حرکت می کند و توازن قدرت در سطح منطقه و فرامنطقه هم می تواند به ثبات در این کشور کمک کند و نقش کشورهای منطقه از جمله روسیه می تواند در این توازن بسیار مهم باشد.

وی اضافه کرد: افغانستان باید با کشورهایی که اراده جدی تری برای سرکوب تروریزم دارند بویژه روسیه که نقش مثبت آن در تحولات سوریه به اثبات رسید روابط نزدیک تری برقرار و با آن ها وارد همکاری شود زیرا همکاری های منطقه ای هم توازن قدرت را در منطقه حفظ می کند و هم می تواند در مبارزه صادقانه تر علیه گروه های تروریستی موثر واقع شود.

کلیدواژه