دونالد ترامپ با رویکردهای منفی خود بزرگترین خدمت را به گروه های تروریستی می کند
(last modified 1395-11-12T07:57:57+00:00 )
دلو 12, 1395 12:27 Asia/Kabul

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا با رویکردها و سیاست های منفی خود بزرگترین خدمت را به گروه های تروریستی می کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا با رویکردها و سیاست های منفی خود در قبال مسلمانان بزرگترین خدمت را به گروه های تروریستی می کند.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: گروه های تروریستی که خود را منتسب به اسلام می کنند با سوء استفاده از اینگونه اقدامات در صدد جذب بیشتر سرباز از میان کسانی برمی آیند که زمینه های پیوستن به چنین گروه هایی را دارند.

این استاد دانشگاه در کابل اظهار داشت: ممنوع کردن ورود مسلمانان و اتباع هفت کشور به امریکا از سوی دونالد ترامپ نشان دهنده نگاه نژادپرستانه وی است و در زمانی که دنیا در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است، بحث جهانی شدن مطرح است و همه کشورها به نوعی همسایه هم محسوب می شوند طرح چنین مسایلی رد پای فاشیزم و نژادپرستی را در عرصه تحولات بین المللی نمایان می سازد و نمی تواند هیچ توجیهی داشته باشد.

وی افزود: مشکلاتی که در امریکا وجود دارد و مسایل امنیتی که بهانه ممنوعیت ورود مسلمانان قرار داده اند فرایندی پیچیده است که دلیل آن مسلمانان نیستند، ورود مسلمانان هیچ گاه برای امریکا مشکل امنیتی ایجاد نکرده و ناامنی های این کشور به خاطر اقدامات سلطه جویانه اش در بسیاری از کشورها است.

به گفته این کارشناس سیاسی استراتژی های اشتباه امریکا سبب شده که واکنش هایی در برابر آن ها شکل بگیرد و گذشته از آن لایه های پنهانی که در داخل امریکا وجود دارد باعث تناقض ساختاری در این کشور شده است، بنابر این پیوند زدن مشکلات امنیتی امریکا با ورود مسلمانان نمی تواند هیچ توجیه منطقی داشته باشد.

نظری عنوان کرد: گروه های تروریستی که خود را منتسب به اسلام می کنند می توانند از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده و از میان کسانی که زمینه جذب شدن در این گروه ها را دارند بیشتر سربازگیری کنند در نتیجه، هم امریکا و هم سایر نقاط جهان ناامن تر می شود و دونالد ترامپ با این رویکرد فاشیستی خود بزرگترین خدمت را به گروه های تروریستی کرده و شاهد گسترش ناامنی ها خواهیم بود.

این استاد دانشگاه گفت: این مساله می تواند نگرش های منفی را بویژه در میان مسلمانان نسبت به امریکای تحت رهبری ترامپ ایجاد کند، برخی اقدامات دیگر نیز که در دستور کار ترامپ قرار دارد از جمله انتقال سفارت امریکا در رژیم صهیونیستی از تلاویو به بیت المقدس نیز خشم مسلمانان را بر می انگیزد و فاصله میان مسلمانان و امریکا را افزایش می دهد. از اینرو اینگونه سیاست ها، هم می تواند وجهه امریکا را در دنیا مخدوش کند و هم شکاف میان تمدن اسلامی و تمدن مسیحی را باعث شود که عامل آن هم ترامپ خواهد بود. این رویکرد حتی به نفع منافع داخلی امریکا هم نیست.

وی اضافه کرد: خوش خدمتی دولت های برخی کشورهای اسلامی به امریکا و رژیم صهیونیستی سبب شده که اعتبار کشورهای اسلامی مخدوش شود و رژیم صهیونیستی تحرکات خود را در منطقه افزایش دهد، در عین حال این امیدواری وجود دارد که سیاست های ترامپ تکانی میان کشورها و دولت های اسلامی ایجاد کند و مسلمانان بتوانند تهدیدات مشترک را شناسایی و درک کرده و بسوی وحدت و همگرایی حرکت کنند.

 

کلیدواژه