دلو 16, 1395 18:27 Asia/Kabul
  •  توقف فرمان اجرایی ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسلمانان

یک قاضی فدرال آمریکا دستور توقف اجرای ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را صادر کرد.با توجه به حکم "جیمز روبارت"James Robart قاضی فدرال در شهر سیاتل ایالت واشنگتن برای بی اثر کردن فرمان اجرایی دونالد ترامپ در زمینه منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا ، اداره گمرک آمریکا به شرکت های هواپیمایی اجازه داد تمام دارندگان روادید را به مقصد آمریکا سوار کنند.

حکم قاضی فدرال و اجرای فوری آن توسط اداره گمرک و محافظت مرزی آمریکا به منزله لغوفرمان اجرایی ترامپ است و حتی می توان آن را شکستی زود هنگام در مسیر برنامه های ترامپ به ویژه در زمینه منع ورود بیگانگان و مهاجران مسلمان به آمریکا قلمداد کرد.

دونالد ترامپ چند روز قبل با امضای دستوری ، ورود شهروندان ایران، سوریه، لیبی، سومالی، سودان ، یمن و عراق را برای مدت 90 روز به آمریکا تعلیق کرد . قاضی جیمز روبارت اما در حکم قضایی خود با توقف اجرای فرمان اجرایی رئیس جمهوری ،  علیه ادعای وکلای دولت  ترامپ رای داد. وکلای دولت ادعا کرده بودند که ایالت‌ها جایگاه حقوقی لازم را برای به چالش گرفتن فرمان اجرایی ترامپ ندارند.

فرمان اجرایی ممنوعیت ورود مسلمانان هفت کشور به آمریکا با مخالفت های گسترده جهانی مواجه شده و در داخل آمریکا نیز مخالفان جدی پیدا کرده است . قبل از این بسیاری از مقامات قضایی آمریکا به این فرمان  ترامپ اعتراض کرده بودند .

ترامپ درپی صدور بیانیه ای از سوی سالی ییتس Sally Yates، وزیر دادگستری و دادستان کل موقت آمریکا مبنی برغیرقانونی بودن ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا ، وی را برکنار کرد. ، مخالفت صریح "سالی ییتس" با این فرمان ، یکی از جدی ترین و مهمترین مخالفت ها در این زمینه بود و ترامپ را در وضعیتی  انفعالی قرار داد . قبل از صدور حکم قاضی فدرال سیاتل ،  مردم آمریکا با تجمع در فرودگاهها خواهان لغو فرمان ترامپ شده بودند .

اکنون مخالفت ها به سطح دولتی و کنگره و در نهایت دستگاه قضایی آمریکا نیز گسترش یافته است.  کاخ سفید در واکنش به حکم قاضی جیمز روبارت ، اعلام کرد که وزارت دادگستری درخواستی را برای توقف فوری حکم قاضی روبارت  مطرح خواهد کرد.

ترامپ دربرخورد با مخالفتها و ایجاد موانع قانونی و حقوقی در راه اجرای فرمانش ، دو راه در پیش دارد  . نخست اینکه با شدت به اعمال فرمان اجرایی ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی ادامه دهد . در این صورت وی چاره ای جز مقابله با موج گسترده مخالفتهای داخلی به ویژه مخالفتهای قانونی و قضایی و جهانی نخواهد داشت . این کار ، آسان نیست زیرا دو مقام ارشد سازمان ملل ( آنتونیو گوترش دبیر کل و زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ) نیز بر غیرقانونی بودن فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده اند که بدین ترتیب ، این موضوع به مشکلی بین المللی برای ترامپ تبدیل می شود.گزینه دیگر ترامپ ، عقب نشینی از فرمان اجرایی است که این نیز به منزله ضعف وی تلقی می شود و ترامپ ناچار خواهد شد در زمینه دیگر اقدامات خود نیز عقب نشینی کند که  ضربه شدیدی به موقعیت ترامپ محسوب می شود./

 

کلیدواژه