دلو 16, 1395 19:21 Asia/Kabul
  • حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل

براساس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد،نام گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان از فهرست سیاه این سازمان خارج شد.

 طبق این بیانیه، شورای امنیت در پیگیری قطعنامه‌های 1267 (1999)، 1989 (2011) و 2253 (2015) در مورد داعش،القاعده و افراد و گروه‌های وابسته ، نام حکمتیار را از فهرست تحریم‌های القاعده و داعش خارج کرد.

در بیانیه آمده است تحریم‌های نظامی و مسافرتی در پاراگراف 2 قطعنامه  2253 (2015)  شورای امنیت سازمان ملل علیه رئیس حزب اسلامی نیز برداشته شده است.

خروج نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل از موارد توافقنامه صلح 25 ماده‌ای دولت افغانستان و حزب اسلامی این کشور بود که چهار ماه پیش بین دو طرف امضاء شد.

دولت وحدت ملی افغانستان پس از امضای این توافقنامه  ، با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به برقراری آتس بس بین نیروهای دولتی و اعضای حزب اسلامی ، از این شورا خواست نام حکمتیار را از لیست سیاه تروریسم سازمان ملل خارج کند.

البته پیش از آن محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهوری افغانستان با صدور فرمانی مهم ، مسئولیت نهادهای امنیتی ،سیاسی و نظامی این کشور در قبال حزب اسلامی پس از پیوستن آن  به روند صلح را تعیین کرده بود.

در همین چارچوب، پیگیری حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل بر عهده شورای امنیت ملی افغانستان واگذار شده بود. برداشتن تحریم‌ها،گماشتن کادرهای این حزب در ادارات دولتی،رهایی زندانیان این حزب و تأسیس کمیسیون اجرایی برای اجرای توافقنامه صلح از بخش‌های مهم این فرمان است.

توقف حملات به مراکز حزب اسلامی، مهیا شدن شرایط پیوستن افراد این گروه به ارتش یا سایر نهادهای دولتی و خروج نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و آمریکا نیز مهمترین تعهدات دولت افغانستان در این توافقنامه است.

خارج شدن نام رئیس حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه سازمان ملل که با پیگیری و درخواست دولت این کشور انجام شده است،می تواند گامی اعتماد ساز از سوی دولت کابل برای حکمتیار و نیروهای او باشد. حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل در شرایطی که در هفته های گذشته برخی مقامات ارشد حزب اسلامی افغانستان از کندی روند اجرای توافقنامه صلح انتقاد کرده بودند،اقدامی است که می تواند به تقویت پایه های این سند مهم در برنامه کلان آشتی ملی این کشور منجر بشود.

با توجه به این که در روزهای گذشته اخباری درباره بازگشت حکمتیار به کابل در رسانه های افغانستان منتشر شده است،این گمانه وجود دارد که اقدام شوری امنیت سازمان ملل در حذف نام رئیس حزب اسلامی از لیست سیاه به این مسئله کمک کند. در حدود چهار ماه گذشته که از امضای این توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی سپری شده است،می توان گفت که حذف نام حکتمیار از لیست سیاه سازمان ملل مهمترین اقدام برای اجرای این توافق بوده است که برای طرف مقابل اعتماد ساز خواهد بود.

 به خصوص آنکه اجرای دیگر بندهای این توافقنامه به هماهنگی و فراهم کردن زمینه هایی نیاز دارد که انجام تعهدات دولت افغانستان را تا حدودی کند کرده است.

 

کلیدواژه