دلو 18, 1395 15:06 Asia/Kabul

تعاملات مثبتی بویژه در عرصه های اقتصادی بین ولایات همجوار ایران و افغانستان وجود دارد

نماینده شهرستان خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: تعاملات مثبتی بویژه در عرصه های اقتصادی بین ولایات همجوار ایران و افغانستان وجود دارد.

دکتر محمود نگهبان سلامی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اتصال خط آهن خواف-سنگان ایران به هرات افغانستان از کارهای بزرگی که برای افزایش این تعاملات صورت گرفته که اکنون ریل گذاری در خاک افغانستان در حال انجام است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران افزود: اتصال این خط آهن به افغانستان و ادامه آن به سایر کشورها می تواند پل ارتباطی بسیار مهمی را بین کشورها و مخصوصاً استان های همجوار ایجاد کند. به دلیل قرابت های قومی و دینی که بین دو استان خراسان رضوی و هرات و بویژه بین شهرستان خواف و شهرهای همجوار با هرات وجود دارد، مراودات موجود کمک بزرگی به توسعه روابط چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی می کند.

وی عنوان کرد: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گروه های دوستی پارلمانی ایران، افغانستان، پاکستان و کشورهای همسایه تشکیل شد که سفرهایی هم به افغانستان و پاکستان داشتیم و تعاملات خوبی برقرار شد.

محمود نگهبان سلامی یادآور شد اقدام دیگری که انجام شده و اکنون در لایحه دولت هم قرار گرفته منطقه ویژه اقتصادی خواف است که علاوه بر اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق مرز دوغارون و راه آهن خواف- سنگان به هرات، در نظر است تعاملات بصورت جاده ای هم از خواف به هرات انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه یارانه سوخت وجود دارد که از طریق مرزنشینان، سوخت برای مردم افغانستان تامین می شود و منبع درآمد خوبی را برای مرزنشینان ایرانی ایجاد و از قاچاق سوخت جلوگیری می کند. ظرفیت های دیگری هم وجود دارد از جمله وجود معادن عظیم سنگ آهن سنگان که ادامه آن در خاک افغانستان است و نیز حدود ده کارخانه کنسانتره و گندله در حال ساخت که چند مورد از آن ها آماده بهره برداری هستند.

به گفته سلامی جلسات و فعالیت هایی هم انجام شده تا با همکاری و تعامل بین دو کشور و در نظر گرفتن مطالبات طرفین کار اکتشاف و استخراج معادن آغاز شود. همچنان امکان واردات اقلام مورد نیاز شهرستان های مرزی ایران و از جمله مواد غذایی از افغانستان وجود دارد.

 

کلیدواژه