دلو 24, 1395 12:43 Asia/Kabul
  •  چشم انداز مناسبات ایران و سوئد از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

«استفان لوفون»نخست وزیر سوئد که برای انجام سفری سه روزه و دیدار و گفتگو با مقام های ایران جمعه شب وارد تهران شد، عصر روز شنبه با رهبر معظم انقلاب دیدارکرد . بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، بر روی دو موضوع مهم متمرکز گردید .

موضوع نخست ، نگاه تحلیلی ایشان به علل و عوامل بحران های منطقه ای وچالش های بین المللی است . رهبر معظم انقلاب در تبیین این مسئله ؛ ریشه مشکلات منطقه را دخالت بعضی قدرتهای بزرگ خواندند و افزودند: امریکا و بسیاری از قدرتهای اروپایی در ایجاد حوادث تلخ در سوریه و عراق نقش داشته‌اند و مردم منطقه با آگاهی از این دخالتها،  به‌ درستی به آنها بدبین هستند.ایشان در این زمینه،  اما به نکته مهم دیگری نیز اشاره کردند و ان نقشی است که سازمان ملل و بویژه شورای امنیت باید به آن عمل می کرد  ؛ اما تا کنون اینگونه نبوده است . علت  این مسئله نیز به  همان رفتارهای  دو گانه  باز می گردد که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کردند و گفتند ؛"...شورای امنیت ظرفیت مهمی است که متأسفانه زندانیِ برخی قدرتهای بزرگ شده است اما در عین حال می‌توان با ایفای نقشی سازنده، در جلوگیری از اِعمال استانداردهای دوگانه از سوی این نهاد تلاش کرد."
رهبر معظم انقلاب اسلامی البته راه‌حل مشکلات منطقه را هم در درون منطقه دانستند و با اشاره به وضعیت رو به بهبود درعراق، افزودند؛امکان حل مسئله سوریه نیز به همین ترتیب وجود دارد اما لازمه آن، قطع حمایت از تروریزم و جنگ‌افروزی است.

موضوع دوم ، در بیانات  رهبرمعظم انقلاب در این دیدار،  نگاه به روابط ایران و سوئد و انتظاراتی است که ایشان در این خصوص خاطر نشان کردند .حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند، سوئد به‌ دلیل ارتباطات طولانی با ایران، در چشم مردم ما کشوری خوشنام است و این خوش‌بینی ملتها به یکدیگر، زمینه مناسبی برای توسعه همکاریها خواهد بود

در فرازی از این سخنان ؛  رهبر انقلاب اسلامی، مهمترین ظرفیت ایران را «جوانان تحصیل‌کرده و با نشاط و آماده‌به‌کار، و ملتی پر شور و با عزم و اراده بالا خواندند. این سخن رهبر معظم انقلاب اشاره به نکته ای کلیدی در نگاه به مولفه های اصلی در روابط با کشورها است .

در واقع ایران فقط از ذخایر وموقعیت های ممتاز جغرافیایی و اقتصادی برخوردار نیست ؛ بلکه  ذخایر ارزشمند  دیگری هم دارد که این ذخیره بزرگ   جوانان و حضور پر نشاط نسل های جدیدانقلاب است که در راهپیمایی با شکوه  22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدرت نرم نظام و اینده روشن پیش روی ایران را به نمایش گذاشتند. این مولفه  نقش مهمی در تعیین مشی سیاست خارجی و تنظیم روابط ایران با دیگرکشورها دارد.چنانکه نخست ‌وزیرسوئد نیز با تاکید براهمیت نقش ملت‌ها بخصوص جوانان  تحصیل‌کرده و فعال، گفت: جمعیت جوان ایران، سرمایه و دارایی بسیارارزشمندی است .

بی تردید ایران با ظرفیتهای بزرگی وارد تعاملات اقتصادی و سیاسی از جمله با کشورهای  اروپایی  شده است  . آنگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند ؛ جمهوری اسلامی ایران از افزایش ارتباطات دو کشور در همه‌ عرصه‌ها استقبال می‌کند ،اما در این عرصه همانگونه که طرف های همکاری از ایران انتظاراتی دارند ایران نیز انتظارات متقابلی دارد.

صریح ترین سخن در این زمینه اشاره ای است که رهبرمعظم انقلاب به رفت‌ وآمد و مذاکرات برخی دولتهای اروپایی در تهران در طول یک‌سال و نیم اخیر  داشتند واین نکته را یاد آور شدند که بسیاری از این توافقات  عملی نشده اند . از اینروست که ایشان خطاب به نخست‌وزیر سوئد گفتند ؛"... با شناختی که از جنابعالی وجود دارد، شما فردی اهل اقدام و عمل هستید و انتظار می‌رود به نحوی عمل کنید که توافقات صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند."

کلیدواژه