دلو 24, 1395 13:12 Asia/Kabul
  •  تاکید قزاقستان بر  حمایت از عضویت دائم افغانستان در سازمان شانگهای          

" تیموف اومیرتای " سفیر قزاقستان درکابل در دیدار با رییس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ، بر حمایت آستانه از عضویت دائم کابل در سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری برون مرزی ، در این دیدار، " عبدالله عبدالله " رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز اظهار امیدواری کرد که  روابط افغانستان و قزاقستان در عرصه‌های مختلف بویژه تجارت و بازرگانی تقویت شود .

در حال حاضر ، افغانستان به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور دارد . سازمان همکاری شانگهای در روز 25 جوزا 1380 با عضویت چین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است . 

در ابتدا سازمان شانگهای با اهداف اقتصادی و تجاری فعالیت خود را آغاز کرد ، اما بعدها و در پی برخی تحولات در افغانستان و همچنین گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو ، به سمت شرق و قرار گرفتن در مرزهای افغانستان ، این سازمان به سمت همکاری های امنیت دفاعی تغییر ماهیت داده است . در حال حاضر می توان گفت : سازمان همکاری شانگهای یک سازمان سیاسی ، اقتصادی و نظامی اروپایی - آسیایی است .

اعضای سازمان همکاری شانگهای با داشتن مساحتی معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع ، سه پنجم ازمساحت آسیا و با جمعیتی نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون نفر، نزدیک به یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند . با وجود وسعت و جمعیت چشمگیر ، تهدیدها علیه این سازمان بویژه اعضای قدرتمند آن یعنی چین و روسیه نگرانی های رهبران این سازمان را برانگیخته است .

بدیهی است که با توجه به افزایش افراط گرایی و فعالیت گروه های مسلح  درافغانستان ؛ امکان انتقال تهدیدها از این کشور به داخل مرزهای روسیه و چین و جود دارد . درچنین شرایطی ، پیوستن افغانستان به سازمان همکاری شانگهای از اهمیت زیادی برای اعضای این سازمان بویژه روسیه و چین برخوردار است . سران شانگهای در آخرین نشست خود در تاشکند ، توافق در مورد همکاری در ارتباط با مسائل مرزی و برنامه همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم ، جدایی طلبی و افراط گرایی برای سه سال آینده را  در دستورکار قرار داده اند .

در عین حال ، ملاحظات امنیتی در افغانستان و تروریسم بین المللی نیز از دیگر موضوعاتی بود که درنشست سران سازمان همکاری های شانگهای بررسی شد .  به همین دلیل ، عضویت دائم افغانستان در سازمان همکاری شانگهای ، می تواند مانع برخی تهدیدها علیه این سازمان شود . در این زمینه ، با توجه به نقش منفی روسیه در افکارعمومی افغانستان - که دردهه 1980 میلادی به کشته شدن یک میلیون نفر از اتباع این کشور منجر شد - به نظر می رسد قزاقستان و حتی چین این وظیفه را به عهده گرفته اند . در واقع ، کشورهایی که از وجهه منفی نزد دولت و مردم افغانستان برخوردار نیستند ، برای همگرایی با افغانستان تلاش می کنند . درحالی که، به نظر می رسد روسیه  نقش مهمی در حمایت از این سیاست دارد .