نمایندگان شش کشور منطقه در مسکو گرد هم آمده اند تا راهی برای بحران منطقه پیدا کنند
(last modified Wed, 15 Feb 2017 11:51:24 GMT )
دلو 27, 1395 16:21 Asia/Kabul

شش کشور منطقه در مسکو دور هم جمع شده اند تا برای بحران منطقه و افغانستان از طریق هماهنگی های بیشتر راه حلی پیدا کنند

کارشناس و خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: شش کشور ایران، افغانستان، روسیه، هند، پاکستان و چین در مسکو دور هم جمع شده اند تا برای بحران منطقه و افغانستان از طریق هماهنگی های بیشتر راه حلی پیدا کنند.

آقای دارابی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این کشورها همچنین در صددند تا هماهنگی بیشتری برای مبارزه جدی تر با گروه های تروریستی و از جمله داعش که نفوذش در منطقه در حال افزایش است پیدا کنند، مساله ای که باعث احساس خطر کشورهای منطقه شده و سبب شده که در نهایت این اجلاس در مسکو برگزار شود.

وی یادآور شد که هفته گذشته وزیران خارجه افغانستان و روسیه دیداری در مسکو داشتند و سرگئی لاورف از حضور افغانستان استقبال کرد و توضیح داد که عدم حضور افغانستان در اجلاس قبلی نباید مانعی برای همکاری ها باشد و اینکه کشورهای منطقه معمولاً پیش از اعلام نظرشان به کشور هدف، رایزنی هایی می کنند و بعد آن کشور به جلسات بعدی دعوت می شود.

خبرنگار صدا و سیما در مسکو عنوان کرد: همان زمان هم مقامات دولت روسیه اعلام کردند که در اجلاس بعدی افغانستان هم حضور خواهد داشت و در اجلاس کنونی افغانستان به عنوان یکی از اصلی ترین اعضا حضور پیدا کرده و در کنار آن دیگر کشورها حضور دارند.

دارابی همچنان خاطرنشان کرد: روسیه به عقیده کارشناسان از گسترش نفوذ گروه های تروریستی و داعش در کشورهای آسیای میانه و نزدیک شدن آن ها به مرزهای این کشور به شدت نگران است، همین امر باعث می شود که کشورهای منطقه خودشان ابتکار عمل را بدست بگیرند.

به گفته این کارشناس، امریکا در این اجلاس حضور ندارد و بسیار هم ابراز نارضایتی کرده و مدعی شده بود که برگزاری این اجلاس در مسکو می تواند تلاش های امریکا در افغانستان را تخریب کند. چنانچه فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان هم در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد تاکید کرده بود که دخالت روسیه، ایران و پاکستان می تواند اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کند.

وی اضافه کرد: اما این موضوع را خود افغان ها قبول ندارند چنانچه وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با وزیر خارجه روسیه از این ابتکار عمل روسیه و ایران برای برگزاری نشست تمجید کرد و این نشان می دهد که افغان ها در این برنامه نقش بسیار مهمی دارند و همچنان، خود کشورهای منطقه می خواهند ابتکار عمل را برای حل بحران های منطقه ای بدست بگیرند.

 

کلیدواژه