حملات توپخانه ای از پاکستان به شرق افغانستان
(last modified 1395-12-01T04:36:10+00:00 )
حوت 01, 1395 09:06 Asia/Kabul
  • حملات توپخانه ای از پاکستان به شرق افغانستان

حملات توپخانه ای از پاکستان به ولایت های شرقی افغانستان همچنان ادامه دارد.

مقامات افغانستان اعلام کردند،توپخانه ارتش پاکستان بار دیگر شهرستان "لعل پوره " در ولایت شرقی ننگرهار افغانستان را گلوله باران کرد.

عطاا... خوگیانی والی ننگرهار افغانستان گفت بر اثر حملات راکتی از خاک پاکستان به ولایت های کنر و ننگرهار افغانستان دو غیرنظامی کشته و دو غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند.همچنین براثر این حملات بیش از صد خانواده آواره شدند. ولایت های کنر و ننگرهار در شبانه روز گذشته هدف بیش از 200 فروند راکت از خاک پاکستان قرار گرفته است.

درپی حملات راکتی پاکستان به ولایت های شرقی افغانستان، وزارت خارجه این کشور ، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد. حکمت خلیل کرزی معاون وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار با ابرار حسین سفیر پاکستان در کابل، حملات راکتی نیروهای ارتش این کشور به مناطق مرزی ولایت های ننگرهار و کنر را محکوم کرد و توضیح سفیر پاکستان را در این زمینه خواستار شد. شروع حملات توپخانه ای از خاک پاکستان به افغانستان که مقامات این کشور آنرا به ارتش پاکستان نسبت می دهند،پس از انفجار تروریستی اخیر در ایالت سند این کشور تا حدودی تامل برانگیز شده است. بدنبال این انفجار تروریستی مقامات ارتش پاکستان،این حمله را ناشی از حمایت دشمنان خارجی از گروه های افراطی دانستند و افغانستان رابه تبدیل شدن به مامن آنان متهم کردند.

البته پس از این انفجارتروریستی،بستن مرز مشترک تورخم وچمن و همچنین اقدام خلاف عرف دیپلماتیک ارتش پاکستان در احضار برخی مقامات سیاسی و نظامی سفارت افغانستان در اسلام آباد و درخواست برای اقدام علیه 76 تروریست یا تحویل آنان به پاکستان که لیست آنها را به مقامات احضار شده،ارائه کرد

ازدیگر اقدامات این کشور بوده است. در چنین شرایطی که پس از حمله تروریستی درایالت سند، پاکستان سیاست های تندی علیه افغانستان اتخاذ کرده است و تلاش دارد تا کابل را به دخالت در این حمله متهم کند، مقامات افغانستان حملات توپخانه ای به استان های شرقی این کشور از خاک پاکستان را از سوی ارتش این کشور می دانند. مقامات افغانستان بر این عقیده اند که ارتش پاکستان در این حملات توپخانه ای قصد دارد این مسئله را تفهیم کند که در هرگونه تقابل نظامی احتمالی دست برتر را دارد. این در حالی است که در سال های اخیر ،همواره پاکستان در پاسخ به اعتراض های افغانستان در خصوص حملات موشکی به استان های شرقی این کشور آنرا ناشی از شلیک اشتباه نظامیان خود به پناهگاه های تروریست ها یا اقدام گروه های افراطی برای بد نام کردن اسلام آباد دانسته است.

دولت افغانستان با رد  توضیحات دولت پاکستان که غیر قانع کننده خوانده شده از این کشور خواسته از حملات موشکی به افغانستان ناشی از اقدامات گروه های تروریستی یا شلیک های اشتباه نظامیان ارتش پاکستان جلوگیری کند.

کلیدواژه