ائتلاف سازی امریکا و کشورهای عربی علیه ایران ؛ امنیت سازی یا خودکشی سیاسی
(last modified 1395-12-01T09:31:52+00:00 )
حوت 01, 1395 14:01 Asia/Kabul
  • ائتلاف سازی امریکا و کشورهای عربی علیه ایران ؛ امنیت سازی یا خودکشی سیاسی

دولت دونالد ترامپ در صدد ایجاد ائتلافی ضد ایرانی مشابه پیمان " ناتو" با همکاری برخی کشورهای عربی است .  

تشکیل پیمان دوجانبه نظامی شبیه به سازمان نظامی ناتو که به گزارش وال استریت ژورنال شامل مصر، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود؛ جریانی جدید ازسوی دولت جدید امریکا محسوب می شود .البته  گزینه ائتلاف سازی  امریکا علیه ایران رویکرد جدیدی نیست . در واقع ترامپ با همه دیدگاههایش به همان سیاست‌ های قبلی امریکا  تکیه کرده و بازی در سناریوی ایران هراسی را  در همان مدار گذشته دنبال می کند . دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز برای رسیدن به همین هدف از واژه ای ساختگی به نام خطر ایران استفاده کرد و پیش از وی نیز در زمان بوش امریکا ایران را در لیست بزعم امریکا محورشرارت  قرار داده بود .

شکی نیست که هدف ازهمه این تحرکات وابسته کردن امنیت کشورهای منطقه  به امریکا بوده است . این وابستگی در چند سال اخیر به فروش 130 میلیارد دلار هواپیما وسلاح های جدید به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس منتهی شد  .
البته ترامپ در این ائتلاف سازی انگیزه های بیشتری دارد ؛ چرا که وی بدنبال  بحث تجاری سازی امنیت است . ترامپ بارها گفته است که کشورهای عربی از جمله عربستان اگر امنیت می خواهند باید هزینه آنرا هم بپردازند . ترامپ همین رویکرد را حتی در مورد ایجاد منطقه به اصطلاح امن در سوریه مطرح کرده است . این رویکر ها نشان می دهد که ترامپ علاوه بر فروش سلاح ؛ روی در آمد حاصل از  تجاری سازی امنیت به سبک امریکا نیز  حساب باز کرده است . مسئله اصلی برای امریکا  این است که اوضاع اقتصادی وشکاف ها  درون سطح ملی را سامان دهد ؛ اما  چرخش  ها و مواضع تاکتیکی ترامپ در یک  ماه گذشته  شکاف  ها و نگرانی ها  حتی درمناسبات  امریکا در سطح منطقه ای و بین المللی را نیز شدت بخشیده است .از نگاه ترامپ سه عنصر کلیدی یعنی داعش ؛ تهدید های امنیتی  با محوریت  القای نگرانی از توان موشکی ایران وباز تعریف مناسبات امنیتی امریکا با دیگر کشورها؛ تعیین کننده سطح روابط  منطقه‌ای امریکا است .

برهمین اساس  ترامپ ، برای  جلب نظر آل سعود و دیگر کشورهای عربی منطقه اتهام زدن به ایران را چاشنی قرار داده تا از یکسو برای اقتصاد بیمارگونه امریکا  از دلارهای نفتی آن‌ها بهره‌مند شود و از سویی دیگر در طرح  جدید  امنیتی آمریکا در منطقه ، برای حفظ موقعیت خود ،  نوعی تقسیم کار ایجاد کند.اما در این روند ؛ افول  قدرت آمریکا و محدودیت جدی گزینه‌های امنیتی و نظامی آن‌ها در اولویت‌ های جهانی که حاصل هزینه‌های نظامی امریکا  در عراق و افغانستان است را باید در نظر گرفت . با این حال به تعبیری که برخی رسانه ها از ترامپ کرده اند وی همچون یک دلال تجاری ؛ از ایران هراسی برای باج گرفتن از کشورهای عربی وغرق کردن آنها در جنگ های طایفه ای استفاده می کند.از این دید گاه این اقدام  کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف، بیش از انکه ائتلافی ضد ایران باشد ؛ به منزله خودکشی سیاسی برای انها  و یک دام جدید از سوی دولت آمریکا است تا کشورهای عربی دراین دام گرفتار شوند . «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در این باره معتقد است که هدف واقعی ازاین ائتلاف ، اعلان جنگ ضد ایران نیست بلکه استفاده ازادعایی موهوم  به نام خطر بزرگ ایران ، برای عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی «سنی» با رژیم  اشغالگراسرائیل و چپاول باقی مانده ثروت های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین مالی پروژه های زیر ساختی آمریکا است که ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری وعده آن ها را داده بود.