امضای توافقنامه همکاری افغانستان و اتحادیه اروپا
(last modified 1395-12-02T03:53:58+00:00 )
حوت 02, 1395 08:23 Asia/Kabul
  • امضای توافقنامه همکاری افغانستان و اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر مالیه افغانستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ توافقنامه همکاری امضا کردند.

امضای این توافق توسط فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان ، مبنایی  حقوقی  برای همکاری‌های دو طرف فراهم می‌کند.

موگرینی در بیانیه‌ای اعلام کرد، توافق همکاری برای مشارکت و توسعه ، امکان می‌دهد که اتحادیه اروپا مشارکت بیشتری در حوزه‌های مختلف در افغانستان از جمله توسعه انسانی، مبارزه با فساد، ساخت وساز و مهاجرت داشته باشد.

وزیر مالیه افغانستان هم امضای این قرارداد را موجب ایجاد چارچوب جدید و مهمی قلمداد کرد که مبنای آن ، شش سال همکاری برای ثبات و توسعه سعه است. توافقنامه جدید همکاری اتحادیه اروپا و افغانستان در حالی امضا شده است که دو طرف در سال 2015 توافقنامه همکاری راهبردی امضاء کردند.

توافقنامه قبلی افغانستان و اتحادیه اروپا توسط عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی رئیس جمهوری این کشور و موگرینی در کابل امضا شد. امضای توافقنامه جدید همکاری دو طرف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ نشان می دهد که سند همکاری قبلی اتحادیه اروپا و افغانستان بیشتر به مسائل کلان روابط دو جانبه توجه داشته است.

به همین دلیل دولت افغانستان در توافقنامه جدید همکاری با اتحادیه اروپا که مشارکت و توسعه نام گرفته ، تلاش کرده است با مشخص کردن بخش های دارای اولویت برای جلب کمک این اتحادیه برای پیشبرد روند توسعه در این کشور،بتواند میزان پایبندی اتحادیه اروپا به تعهدات خود را ارزیابی کند.

در توافقنامه جدید همکاری بین اتحادیه اروپا و افغانستان تاکید بر مسائل مربوط به توسعه انسانی،مبارزه با فساد و مهاجرت که شاخص های توسعه ای را تشکیل می دهند،می تواند موجب موانع فراروی این کشور در ارتقاء رتبه این شاخص ها را مهیا کند. در حال حاضر دولت افغانستان برای حرکت در مسیر پیشرفت همه جانبه در گام اول به توسعه انسانی نیاز دارد که بخش های مختلفی را در برمی گیرد.

شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی محاسبه و رقمی از صفر تا یک را در بر می‌گیرد بدین ترتیب هرچه این رقم بیشتر باشد،بر وضعیت مناسب از نظر توسعه انسانی دلالت دارد. در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد که بر اساس تحقیقات سال‌های 2000 تا 2012 تهیه شده است با وجود آنکه افغانستان در یک دهه گذشته با 3.9 رشد توسعه انسانی بیشترین میزان رشد را در این بخش در جنوب آسیا داشته است،اما این کشور همچنان در فهرست کشورهای توسعه نیافته از نظر شاخض های توسعه انسانی قرار دارد.

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل در مورد افغانستان برای سال 2014 هم حاکی از دو پله سقوط این کشور در جدول رتبه بندی کشورها از لحاظ توسعه انسانی است که بدین ترتیب افغانستان به رتبه 171 رسید. در چنین شرایطی دولت افغانستان امیدوار است اتحادیه اروپا با کمک های خود به این کشور موقعیت افغانستان در توسعه انسانی را بهبود بخشد که این مسئله حتی می تواند بر مسئله مهاجرت هم که کشورهای اروپایی را دچار بحران کرده است،تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

کلیدواژه