تروریزم پروری و آتش افروزی پاکستانی ها دامن خودشان را گرفته است
(last modified 1395-12-02T10:56:29+00:00 )
حوت 02, 1395 15:26 Asia/Kabul

تروریزم پروری و آتش افروزی پاکستانی ها اکنون دامن خودشان را گرفته است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: تروریزم پروری و آتش افروزی پاکستانی ها اکنون دامن خودشان را گرفته و مصداق ضرب المثلی شده اند که می گوید بالاخره جای چاه کن در چاه است.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به متهم کردن افغان ها در رابطه انفجارهای تروریستی در برخی شهرهای پاکستان اظهار داشت: آنان برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات حمایت گرانه شان از فعالیت های تروریستی فرافکنی می کنند.  

وی اظهار داشت: سال هاست که افغانستان قربانی فرافکنی ها، تروریزم پروری ها و کشتارهایی است که از سوی پاکستانی ها بر این کشور روا داشته شده است. مقامات افغان هم بارها با اسناد و مدارک ثابت کرده اند که پس پرده ناامنی ها و حملات تروریستی در افغانستان پاکستانی ها هستند، از اینرو در سطح جهانی از اعتبار پاکستان کاسته شده و کشورهایی هم که با پاکستان همکاری داشتند اکنون به این باور رسیده اند که پاکستان لانه امنی برای تروریست هاست.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: از اینرو پاکستانی ها به خاطر اینکه ناکامی ها و شکست های خود را در این عرصه و افشا شدن چهره های تروریست پرورشان جبران کنند، حملات تروریستی و انفجاری در داخل پاکستان را به افغان ها نسبت می دهند، علاوه بر این طی چند روز گذشته در حملات توپخانه ای از خاک پاکستان به ولایات مرزی شرق افغانستان حدود دو هزار پرتاب انجام شده است. در حالی که دولت و مردم افغانستان همواره مخالف اعمال تروریستی بوده و به شدت آن را محکوم می کنند.

مظفری گفت: ادعاهای پاکستانی ها در مورد دست داشتن افغان ها در حملات تروریستی در خاک آن کشور کاملاً بی اساس است و مساله اصلی این است که آتش افروزی پاکستانی ها دامن خودشان را هم گرفته است.

وی با تائید واکنش دولت افغانستان و اظهارات مقامات افغان مبنی بر اینکه از خاک این کشور علیه هیچ کشوری استفاده نشده است گفت: درست است که مرز دو کشور طولانی است و ممکن است کنترل آن سخت باشد اما واضح است که افغانستان لانه تروریزم نیست بنابر این تروریستی وجود ندارد که بخواهد از افغانستان وارد پاکستان شده و در آن کشور عملیات تروریستی انجام دهد.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: دادن لیست تروریست ها به مقامات افغان از سوی پاکستانی ها و درخواست اقدام علیه آنان معنی ندارد، پاکستانی ها که خودشان پایگاه های تروریست ها را در کشورشان دارند و آن ها را تجهیز و تقویت می کنند بر این تصور هستند که در افغانستان هم چنین است و مقامات افغان بر تروریست ها تسلط دارند و از آن ها می خواهند که این تروریست ها را تحویل دهند.

وی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که تروریست های پاکستانی پس از آنکه در داخل شهرهای آن کشور عملیات انجام می دهند به نواحی مرزی دو کشور متواری شوند که در اینصورت دولت افغانستان به آن ها دسترسی و کنترلی ندارد زیرا اگر اینطور باشد جلو ورود آن ها به داخل خاک این کشور را می گیرد.

 

کلیدواژه