حوت 08, 1395 13:59 Asia/Kabul
  •  رزمایش دریایی ولایت 95 ؛ نمایش اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی ایران

مرحله نهایی رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام "ولایت 95 " صبح یکشنبه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در آبهای جنوب ایران آغاز شد.

"امیر دریادار حبیب الله سیاری"  فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هدف از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95 را انتقال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای منطقه، ارتقای توانمندی دفاعی، افزایش سطح امنیت منطقه و مقابله با تروریسم دریایی عنوان کرد.

جمهوری اسلامی ایران ‌ در حوزه  الزامات دفاعی گام های بلندی برداشته است ،زیرا در محیط پیرامونی خود با تهدید های گسترده ای مواجه است .امریکا  مرتب  در حال برگزاری مانورهای مشترک با  اهداف  تهاجمی  در منطقه است وبخشی از این تحرکات در یک تقسیم کار تعریف شده ازسوی  برخی کشورهای عربی منطقه دنبال می شود .امریکا مدعی است که  تمرین های نظامی ایران در آبهای منطقه تنش‌ها را افزایش می دهد  وموجب لطمه زدن به ثبات در منطقه می شود .

این حاشیه سازی ها ،پیوسته با رفت و امدهای مقام های امریکا و انگلیس به منطقه افزایش یافته است  .جمهوری اسلامی ایران اما بی اعتنا به این فضا سازی ها و با توجه به سطح تهدید ها و با در نظر گرفتن الزامات دفاعی و اولویت ها ، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای ارتقای قدرت بازدارندگی تنظیم کرده است .این راهبرد در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از تجاوز و ماجراجوییهای احتمالی ازسوی هر متجاوزی در منطقه است.

ضمن آنکه  ایران بارها ودر عالیترین سطح اعلام کرده است که معتقد به اصل همگرایی برای حفظ امنیت  در منطقه است .از اینرو اقتدار دفاعی ایران نه تنها  هیچگونه  تعارضی با امنیت منطقه ندارد، بلکه پیش نیاز تعاملات منطقه ای است. با تاکید بر همین اصل است که فرمانده نیروی دریایی ارتش  جمهوری اسلامی ایران ،  برگزاری رزمایش ولایت 95 را از جنس دفاع از مرزهای آبی و برقراری امنیت در منطقه ، مبارزه با دزدان دریایی، تروریسم و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه دانست .

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تجربیات هشت سال دفاع مقدس و با داشتن ظرفیت بالای قدرت و توانمندی، اکنون  در جایگاه نیرویی راهبردی است  وبا حضوری  مقتدرانه  در مناطق با اهمیت  ژئواستراتژیک دریایی، در حفظ امنیت از کرانه های خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس هند، نقش کلیدی  دارد .ایران با داشتن سواحلی  طولانی در امتداد خلیج فارس و دریای عمان براهمیت  تامین امنیت این پهنه دریایی و سواحل آن واقف است .

 نیروی دریایی ارتش  به منظور تامین  امنیت دریای عمان و تنگه هرمز  و برای  به حداقل رساندن مخاطرات احتمالی در زمان وقوع بحران، حراست و حفاظت از آبهای ج.ا.ایران را از ماورای آبهای خلیج فارس و دریای عمان شروع کرده است.  در این چار چوب  دکترین دفاعی و نظامی ایران تدوین شده و نتایج حاصل از اقدامات ایران در این عرصه موفقیت  آمیز بوده و ایران نشان داده که به عنوان مولفه ای موثر در تثبیت امنیت منطقه با اقتدار کامل  ایفای نقش نموده است.