اتحاد میان اقوام مختلف افغانستان بهترین راه برای برقراری صلح در این کشور است
(last modified 1395-12-09T07:04:06+00:00 )
حوت 09, 1395 11:34 Asia/Kabul

اتحاد و همبستگی میان اقوام مختلف افغانستان و اقدام قاطع در برابر دشمنان بهترین راه برای برقراری صلح در این کشور است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: اتحاد و همبستگی میان اقوام مختلف افغانستان و اقدام قاطع در برابر دشمنان بهترین راه برای برقراری صلح و امنیت در این کشور است.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات کریم خلیلی معاون حامد کرزی در دوران ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت اتحاد و مصالحه ملی میان اقوام افغانستان گفت: مساله مصالحه ملی در افغانستان از ابتدای تشکیل حکومت های اخیر در این کشور مطرح شده و تلاش های زیادی هم در این راستا صورت گرفته اما تاکنون نتایج مثبتی در پی نداشته است.

وی تصریح کرد: اظهارات اخیر کریم خلیلی که خودش قبلاً سمت معاونت ریاست جمهوری را داشته و در حال حاضر هم مسوولیت هایی دارد، گفته های درستی است و می شود از طریق مصالحه ملی و هماهنگی های بین اقوام افغانستان صلح و ثبات را در این کشور برقرار کرد.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر اظهار داشت: به نظر می رسد این اظهارات به تنش هایی برمی گردد که اخیراً بین برخی اقوام بوجود آمده به گونه ای که این تنش ها و اختلافات بین اقوامی که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و جنرال دوستم معاون اول وی به آن ها وابسته هستند بیشتر دیده می شود و دیگر اقوام افغانستان هم گمان می کنند که حقشان توسط قوم خاصی تضییع می شود و این قوم خاص حتی در خارج از کشور مذاکراتی هم با طالبان دارد که ممکن است حرکت پیش رونده از جنوب به شمال افغانستان سراسر کشور را فرا بگیرد و قوم خاصی حاکم مطلق شود.

به گفته این کارشناس سیاسی از اینرو چنین اظهاراتی می تواند زمینه ای را برای اتحاد اقوام افغانستان و قدرت یافتن آن ها در کنار هم و با همکاری همدیگر فراهم کند به گونه ای که نمایندگان اقوام مختلف باهم هماهنگی و همکاری داشته باشند و از حضور بیگانگان نیز بی نیاز شوند.

ظهوری حسینی با یادآوری اینکه وقتی تنش ها در افغانستان بالا گرفته بود حکومت وحدت ملی برای فروکش کردن تنش ها و کشمکش ها ایجاد شد چنانچه عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی که از دو قوم تاجیک و پشتون هستند در راس قرار گرفتند و نمایندگان اقوام ازبک، هزاره و دیگر اقوام هم به عنوان معاونان و سایر اراکین در کنار آن ها قرار گرفتند و در مسوولیت ها شریک شدند، گفت: اکنون هم تقویت حکومت وحدت ملی می تواند به تفاهم بیشتر بین اقوام مختلف افغانستان کمک کند.

این فعال سیاسی-فرهنگی افغان با اشاره به این گفته آقای خلیلی که طالبان با مذاکره مخالف هستند و این بزرگترین گره در راه صلح است اظهار داشت: طالبان از ابتدای بروز و حاکمیت شان به فکر گسترش حاکمیت خود بودند و پس از سقوط حاکمیت شان و حضور نیروهای خارجی هم بهانه خوبی یافتند که اهداف خاص خود را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: اکنون هم هر مذاکره ای که طالبان بخواهند داشته باشند فقط به خاطر تقویت خودشان و زمینه سازی برای تجدید قوا است از اینرو بحث مذاکره با طالبان به جایی نمی رسد و نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه