دست غربی ها و دشمنان اسلام؛ پشت ناامنی ها و تنش های بین افغانستان و پاکستان
(last modified Sat, 04 Mar 2017 08:58:01 GMT )
حوت 14, 1395 13:28 Asia/Kabul
  • دست غربی ها و دشمنان اسلام؛ پشت ناامنی ها و تنش های بین افغانستان و پاکستان

دست غربی ها و دشمنان اسلام در تنش های ایجاد شده بین افغانستان و پاکستان دیده می شود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: دست غربی ها و دشمنان اسلام در ناامنی ها و تنش های ایجاد شده بین افغانستان و پاکستان دیده می شود.

سید عیسی حسینی مزاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مشکلات و انفجارهایی که در پاکستان ایجاد شد کار افغان ها نیست بلکه کار کسانی است که خواهان ناامنی و بی ثباتی در هر دو کشور هستند و مخصوصاً پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان این تنش ها را دامن زده اند.

رئیس مرکز فعالیت های اجتماعی-فرهنگی تبیان افغانستان گفت: عقلای دو کشور طرفدار این تنش ها نیستند و بویژه از طرف افغانستان عزم راسخ برای صلح و دوستی از گذشته ها وجود داشته و دارد و مردم افغانستان قدر مهمان نوازی ها و حمایت های مردم پاکستان در طول سال های مهاجرت را می دانند اما حلقاتی وجود دارند که نمی خواهند روابط دو کشور حسنه شود زیرا وجود تنش ها را به نفع خود می دانند.

وی افزود: این حلقات همانگونه که اوضاع افغانستان را ناامن نگه داشته اند تا از این شرایط و اوضاع به نفع خود سوء استفاده کنند، در رابطه با پاکستان هم همین گونه عمل می کنند و حلقات قدرتمند خارجی در داخل پاکستان سعی می کنند که شرایط آن کشور را بی ثبات کنند از اینرو نامنی ها و مشکلات داخلی را در آنجا بوجود آورند تا از اوضاع به نفع خود استفاده کنند.

رئیس حزب اسلامی تبیان تصریح کرد: دشمنان اسلام همانگونه که نمی خواهند مردم و حاکمیت افغانستان مستقل و به دنبال منافع اسلامی و ملی خود باشند نظرشان در مورد پاکستان هم اینگونه است. عملیات انفجاری که در پاکستان انجام شد نیز به هیچ وجه از سوی افغانستان نبود و هیچ کسی از افغانستان در اینگونه اعمال دست ندارد، این اقدامات از سوی بیگانگان و دشمنان هر دو کشور و ملت است که پس از عملیات این فضا را بوجود آوردند و وانمود کردند که در این اعمال یا افغانستانی ها دست دارند و یا گروه هایی که در خاک افغانستان حضور دارند.

حسینی مزاری با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی مبنی بر اینکه پایگاه های تروریست ها در خاک پاکستان است و باید با آن ها مقابله شود گفت: این مساله بر کسی پوشیده نیست اما مقامات غربی و امریکایی به خاطر تبلیغات این اظهارات را مطرح می کنند در حالی که اگر امریکایی ها بخواهند با تروریست ها چه در پاکستان و چه در افغانستان مقابله کنند کار دشواری نیست زیرا تمام اطلاعات مربوط به تروریست ها از پایگاه ها تا مکان تقویت و تجهیز و برنامه های آن ها را در اختیار دارند.

این فعال رسانه ای افغان گفت: غربی ها نه تنها کار اثرگذاری در راستای مبارزه با تروریزم انجام ندادند بلکه دخالت های خود آن ها در گسترش تروریزم و ناامنی تاثیر داشته، از اینرو اظهارات امریکایی ها صادقانه نیست، اهداف خاصی را دنبال می کنند و در پی مشروعیت بخشی به حضور و ادامه حضور خود در افغانستان و پاکستان هستند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان تصریح کرد: آن ها می خواهند نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان را ضعیف جلوه دهند و این ذهنیت را در سران پاکستان ایجاد کنند که بدون همکاری های امریکا مشکلات داخلی پاکستان قابل حل نیست و باید از امریکایی ها کمک بگیرند در حالی که اگر چنین شود اوضاع پاکستان وخیم تر خواهد شد.

وی با اشاره به مسدود شدن مرز تورخم در شرق افغانستان از سوی پاکستان و ایجاد مشکلات برای تاجران و مسافران دو کشور اضافه کرد: اگر چنین فشارهایی بر افغانستان وارد شود این کشور بالاخره راهی برای تجارت خود پیدا خواهد کرد چنانچه بندر چابهار ایران و خط آهن چین به افغانستان فعال شد اما در نهایت این پاکستان است که ضرر بیشتری می کند چون مسیر افغانستان و بازار این کشور برای پاکستان سود سرشاری دارد.

 

کلیدواژه