تشدید تنش میان افغانستان و پاکستان
(last modified Tue, 07 Mar 2017 04:52:39 GMT )
حوت 17, 1395 09:22 Asia/Kabul
  •  تشدید تنش میان افغانستان و پاکستان

پس از کشته شدن پنج نظامی پاکستانی در مرز مشترک با افغانستان،معاون سفیر این کشور در اسلام‌آباد به وزارت خارجه پاکستان احضار شد.

پاکستان مدعی است از خاک افغانستان به پنج نظامی آن کشور حمله شده است . وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نگرانی این کشور از استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان علیه دولت اسلام‌آباد ، به دیپلمات افغان ابلاغ شد.

هفته گذشته به دلیل تداوم حملات موشکی از خاک پاکستان به ولایت های کنر و ننگرهار در شرق افغانستان ، سفیر پاکستان به وزارت خارجه افغانستان احضار شد. دور جدید تنش ها در روابط افغانستان و پاکستان پس از انفجار تروریستی ماه گذشته در ایالت سند و متهم شدن کابل به دخالت در این حمله، آغاز شد. احضار برخی مقامات سیاسی و نظامی سفارت کابل در پاکستان ، مسدود شدن مرزهای تورخم و چمن و احضار سفیر پاکستان در کابل در اعتراض به حملات موشکی و توپخانه ای از خاک این کشور ، از جمله واکنش های این دو همسایه پس از حمله تروریستی در ایالت سند بود.

سخنان جنرال قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان درباره حضور نظامیان این کشور در آنسوی مرزها ودر خاک افغانستان پس از کشته شدن پنج نظامی پاکستانی در منطقه مهمند ایجنسی در حمله تروریست ها نشانه ای نگران کننده از تشدید تنش ها در مناسبات کابل و اسلام آباد است.

به خصوص آنکه پاکستان در خصوص کشته شدن نظامیان خود حساسیت خاصی دارد و حادثه کشته شدن پنج نظامی این کشور می تواند زمینه ساز تنش های جدید در روابط کابل و اسلام آباد و اقدامات غیرقابل پیش بینی آنان باشد. این نگرانی وجود دارد که ارتش پاکستان به بهانه تهدیدات امنیتی از افغانستان عملیات ضد تروریستی خود را به داخل خاک این کشور بکشاند .

این مسئله می تواند حتی موجب درگیری های محدود میان دو کشور شود. با توجه به این که پس از حملات موشکی و توپخانه ای از خاک پاکستان به استان های شرقی این کشور مقامات نظامی و دفاعی افغان از آمادگی خود برای پاسخ به این حملات خبر دادند،به نظر میرسد که دولت کابل برای ورود به درگیری احتمالی نظامی از سوی پاکستان خود را آماده کرده است. این گمانه وجود دارد که پس از سخنان تامل برانگیز فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان درباره اقدام علیه تروریست ها در آنسوی مرزهای این کشور،ارتش افغانستان آرایش نظامی خود در مرزهای مشترک را تقویت کند.

افغانستان که از اقدامات پاکستان از چند هفته گذشته تاکنون به خصوص احضار برخی مقامان سفارت خود در اسلام آباد توسط ارتش پاکستان،  که اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک  است و همچنین حملات موشکی و توپخانه ای به کنر و ننگرهار از خاک پاکستان به شدت خشمگین است ، در صورت مداخله احتمالی ارتش پاکستان ، سکوت نخواهد کرد.

کلیدواژه