حوت 17, 1395 13:02 Asia/Kabul
  • تاکید عبدالله عبدالله بر بهبود وضعیت زنان در افغانستان

در حالی که زنان در جامعه متکثر قومی افغانستان همچنان قشر فراموش شده محسوب میشوند عبدالله عبدالله رییس شورای اجرایی دولت وحدت ملی این کشور بر ایجاد محیط امن برای زنان بخصوص در مراکز دولتی تاکید کرد .

وی که در آستانه بزرگداشت روز جهانی زن ،هشتم مارس ، در کابل سخن می گفت مبارزه با خشونت علیه زنان و کاهش آن را ، نیازمند عزم ملی و همکاری جدی میان نهادهای دولتی در افغانستان دانست و اطمینان داد دولت  وحدت ملی این کشور برای مبارزه جدی با خشونت‌ علیه زنان، توانمندسازی اقتصادی، تقویت ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان همچنان متعهد است و برای تحقق آنها بیشترتلاش می کند .

به رغم آنکه در سال 2009  قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان تصویب شد و برای اولین بار مجازات‌های سختی در حمایت از زنان در برابر آزار جنسی و  سایر رفتارهای خشونت‌آمیز درنظر گرفته شده  است اما  آمار خشونتها ضد زنان در افغانستان نه تنها کاهش نیافته بلکه وضعیت زنان یکی از مهمترین نگرانیها و دغدغه های دولت وحدت ملی این کشور تلقی میشود .خشونت خانگی و ازدواج اجباری بویژه زیر سن قانونی از مهم‌ترین مسائل جاری حقوق زنان در افغانستان  است .

براساس بررسی های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت افغانستان ،بیش از 87 درصد زنان این کشور از خشونت‌های روانی، فیزیکی، جنسی یا انواع خشونت‌های خانوادگی یا ازدواج‌های اجباری رنج می‌برند. اگر چه پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان ،دولتهای این کشور دستاوردهای مهمی در عرصه های مختلف حقوق زنان از قبیل آموزش ، بهداشت و مشارکت آنان در فعالیت های سیاسی و مدنی داشته اند و زنان در مجلس ملی  و مناصب مهم دولتی نیز حضور دارند اما معضلات این قشر از جامعه افغانستان ریشه در مسایل فرهنگی و اجتماعی این کشور دارد و برای حل اساسی آنها ،فرهنگ برخورد با زنان  در جامعه افغانستان باید تغییر کند .

هر چند در شهرهای مهم و بزرگ افغانستان مانند کابل ،مزار شریف و هرات ،زنان از وضعیت بهتری به لحاظ آثار شهر نشینی برخوردارند اما در بیشتر مناطق افغانستان بخصوص دور افتاده ،زنان افغان همچنان با خشونتهای مختلف از ناحیه مردان روبرو هستند. در این شرایط در کنار توجه دولت به قشر زنان ،دستگاه قضایی این  کشور نیز می تواند با تدوین قوانین لازم در جهت حمایت های حقوقی از زنان ،به کاهش مشکلات و معضلات آنان کمک کند .

علاوه براین ،تغییر فرهنگ و مقابله با خرافات اجتماعی در ارتباط  با دختران و زنان  افغانستان نیز نیازمند کارهای تبلیغی و فرهنگ سازی در جامعه این کشور است که در این میان علما ،آموزش و پرورش و رادیو و تلویزیون افغانستان می توانند نقش مهم و تاثیر گذاری را ایفا کنند .بدون تردید برای تحقق اهداف دولت وحدت ملی همچون ایفای نقش زنان در برنامه‌های کلان ملی به‌‌ ویژه توسعه پایدار، کمک به استقرار صلح  و تحقق میثاق شهروندی، فرهنگ سازی و زدودن فرهنگ غلط  قومی ضروری است .تردیدی نیست بدون مشارکت زنان ،تغییر در جامعه قوم گرای افغانستان ممکن نیست و این کشور برای گذار از مرحله فعلی  به پیشرفت و توسعه ،نیازمند داشتن جامعه ای است که زنان در ساختن آن از جمله تربیت نسل آینده نقش مهم و تاثیر گذاری دارند .

کلیدواژه