حوت 19, 1395 13:51 Asia/Kabul
  • شکایت افغانستان از پاکستان به سازمان ملل

دولت افغانستان از ادامه حملات موشکی پاکستان به خاک آن کشور به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

 دولت افغانستان در متن این شکایت نامه، اعلام کرده است از 60 روز گذشته تاکنون بیش از هزار و دویست موشک از پاکستان به خاک افغانستان شلیک شده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در این شکایت نامه تاکید کرده که این حملات پاکستان خطر و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است.

پیش از این هم درپی حملات موشکی پاکستان به ولایت های شرقی افغانستان، وزارت خارجه این کشور، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده بود.

شکایت افغانستان از پاکستان به سازمان ملل در سال های گذشته هم انجام شده است.حملات موشکی از خاک پاکستان به ولایت های شرقی این کشور علت شکایت های قبلی کابل از اسلام آباد بوده است.

تصمیم دولت وحدت ملی افغانستان به خصوص رئیس جمهوری این کشور برای شکایت از پاکستان و ارجاع این پرونده به سازمان ملل حاکی از آنست که مقامات کابل در خصوص مسئله حملات موشکی از خاک پاکستان به افغانستان سیاست جلوگیری از تشدید تنش دو جانبه و تسری آن به منطقه را در دستور کار قرار داده اند.

دولت افغانستان درصدد برآمده از طریق ارجاع پرونده حملات موشکی از خاک پاکستان به سازمان ملل از سازوکار فشار جامعه جهانی برای وادار کردن اسلام آباد به توقف این حملات استفاده کند.

در شرایطی بررسی مسئله حملات موشکی از خاک پاکستان توسط افغانستان به سازمان ملل ارجاع شده است که دولت اسلام آباد  هر گونه اقدام عمدی  برای هدف قرار دادن ولایت های شرقی این کشور را رد می کند.

مقامات پاکستان می گویند این حملات در اثر شلیک های اشتباه نظامیان ارتش این کشور به مخفیگاه های تروریست ها در مرزهای مشترک با افغانستان است یا  اینکه حملات موشکی از سوی گروه طالبان با هدف بد نام کردن اسلام آباد و ایجاد اختلاف بین دو کشور انجام می شود.

این در حالی است که دولت افغانستان با رد ادعاهای پاکستان تاکید دارد که بدون توجه به منشاء این حملات خواهان توقف سریع این حملات از سوی دولت اسلام آباد است.

با توجه به اینکه در گذشته هم شکایت افغانستان به سازمان ملل در خصوص حملات موشکی ازخاک پاکستان منجر به نتیجه ای موثر برای توقف این حملات نشده این احتمال مطرح است که شکایت جدید کابل از اسلام آباد هم نتواند به بروز یک تصمیم قاطع از سوی این سازمان برای وادار کردن پاکستان به توقف این حملات منجر بشود.

کارشناسان می گویند علیرغم آنکه آمریکا و متحدینش  درناتو بیش از پانزده سال است که در گیر جنگ در افغانستان و تحولات این کشور هستند ضمن آنکه نتوانسته اند تروریسم را در افغانستان مهار کنند  نشان  داده اند از توانایی لازم هم برای وادار کردن پاکستان به اصلاح سیاست های خود در قبال کابل از جمله توقف حملات موشکی برخوردار نیستند.

با توجه به نص صریح منشور سازمان ملل درباره نقش شورای امنیت در تامین و حفظ امنیت بین المللی لازم است که این شورا در قبال درخواست های افغانستان برای بررسی حملات موشکی از خاک پاکستان که خسارات های جانی و مالی هم برجای گذاشته،به تکالیف قانونی عمل کند.

کلیدواژه