50 روز ریاست جمهوری ترامپ در بحران
(last modified Sat, 11 Mar 2017 13:25:47 GMT )
حوت 21, 1395 17:55 Asia/Kabul
  •  50 روز ریاست جمهوری ترامپ در بحران

پنجاه روز از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا گذشت . 1 دلو که ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری امریکا سوگند یاد کرد ، مشخص بود که این دور از ریاست جمهوری با کشمکش های فراوانی همراه خواهد بود .

کاخ سفید به مناسبت پنجاهمین روز آغاز به کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، بیانیه ای منتشر کرده است  .

در این بیانیه ، اهم دستاوردها و موفقیت های رییس جمهوری امریکا طی 50  روز گذشته بیان شده است . در همین مدت دولت امریکا با بحران های متعددی مواجه بوده است . افشای رابطه پنهانی برخی از نزدیکان ترامپ با روس ها سبب شد مایکل فلین از مقام مهم مشاور امنیت ملی دولت آمریکا کنارگذاشته شود .

سپس این رسوایی گریبان جف سشنز ، وزیر دادگستری و دادستان کل را گرفت که به پنهان کاری درباره تماس با سفیر روسیه در واشنگتن در دوران رقابت های انتخاباتی آمریکا متهم شد .

ادعای ترامپ مبنی بر شنود مکالمات "برج ترامپ " به دستور باراک اوباما ، رییس جمهوری وقت آمریکا نیز دردسر جدیدی برای دولت ترامپ به وجود آورد به ویژه آنکه جیمز کومی ، رییس پلیس فدرال امریکا تلویحا این اتهام را رد کرد . درخواست کومی از سشنز برای تکذیب این اتهام نشان داد اختلافات میان مقامات ارشد دولت ترامپ تا چه حد گسترش یافته است . 

صدور فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشوراسلامی به آمریکا ، دولت این کشور را با بحران حقوقی مواجه ساخته است . افکار عمومی در امریکا بلافاصله پس از صدور این فرمان جنجالی ، بسیج شد و اعتراضهای کم سابقه ای را در فرودگاه های این کشور سازمان داد .

همزمان دادگاه های فدرال ، فرمان ضد مهاجرتی را غیرقابل قبول خواندند و به توقف آن رای دادند . ترامپ ابتدا قصد داشت برای دفاع از تصمیم خود به جنگ دستگاه قضایی امریکا برود . اما بعد از آنکه مشخص شد دولت در این جنگ شکست خواهد خورد ، ترامپ فرمان اصلاح شده ای را این بار برای ممنوعیت ورود اتباع شش کشور مسلمان به خاک امریکا صادر کرد . البته این فرمان نیز همچون فرمان نخست ، با اعتراض دادستان های کل در برخی از ایالت های امریکا مواجه شده است . 

بحران در روابط کاخ سفید با برخی از  بزرگترین رسانه های امریکا ، 50 روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به کابوسی برای دولت این کشور بدل کرد . در این مدت ، ترامپ از هیچ کوششی در دروغگو و فریبکار خواندن رسانه های بزرگ امریکا دریغ نکرد .

رسانه ها نیز در اقدامی تلافی جویانه ، بر کوچکترین مشکلات و خطاهای دولت متمرکز شدند و تقریبا هر روز یک دردسر جدیدی را برای رییس جمهوری امریکا رقم زدند . برخی از هم حزبی های ترامپ در کنگره حتی ، با دموکرات ها هم صدا شدند و از کاخ سفید به دلیل نوع رابطه با روسیه تا  فرمان های ضد مهاجرتی ، انتقاد کردند . 

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که کاهش محبوببیت دونالد ترامپ نزد مردم آمریکا ، رقم بی سابقه ای را در تاریخ این کشور نشان می داد . اکنون ترامپ  نامحبوب ترین رییس جمهوری تازه بر مسند قدرت نشسته در تاریخ نظرسنجی های امریکا است . با توجه به اختلافات درونی در کاخ سفید ، جنگ رسانه ها با دولت و هم صدایی برخی از جمهوریخواهان با دموکرات ها در نقد برنامه های جنجالی ترامپ ، 50 روز اخیر برای دونالد ترامپ ، روزهای خوش نشستن بر مسند قدرت نبوده است .