حوت 21, 1395 19:21 Asia/Kabul
  • جان ساپکو ، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان
    جان ساپکو ، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان

جان ساپکو ، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) با اعتراف به نقش آمریکا در گسترش فساد اداری در افغانستان درباره عملکرد دولت کابل در این زمینه نیز گفت،دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به نسبت دولت قبلی ، در مبارزه با فساد همکاری بیشتری دارد.

ساپکو اذعان کرد که آمریکا غیرعامدانه در گسترش فسادها در افغانستان موثر بوده است اما دو کشور باید در مبارزه با فساد در ساختار اداری این کشور همکاری کنند . وی گفت،یکی ازاقدامات غیرعامدانه آمریکا درگسترش فساد اداری در افغانستان، عدم نظارت بر کمک‌های مالی هنگفتی بود که از سوی جامعه بین المللی برای مبارزه با فساد در این کشور اختصاص یافته بود.

اظهارات بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان درباره نقش آن کشور در گسترش فساد اداری و مالی در افغانستان که وی مدعی است غیر عامدانه بوده است ، اعتراف به واقعیتی است که به وجهه مخدوش آمریکا و کشورهای غربی در روند بازسازی افغانستان ، آسیب جدی زده است. در حالی بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان مدعی است که نقش آن کشور در گسترش فساد غیر عمدی بوده است که درسال های گذشته بارها دولت کابل به شیوه کاخ سفید در مدیریت کمکهای مالی بین المللی به امور بازسازی اعتراض کرده است.

دولت افغانستان بارها اعلام کرده که  بیش از هشتاد درصد کمک های مالی بین المللی به شرکت های خارجی اختصاص یافته است که مسئولیت بازسازی این کشور را عهده دار هستند و تنها مدیریت بخش کوچکی از کمک ها به عهده دولت کابل است . در این شرایط ، ادعای ساپکو در غیرعمدی بودن نقش کاخ سفید در گسترش فساد اداری و مالی در افغانستان پذیرفتنی نیست.

اگر آمریکا قصد داشت کمک های مالی خارجی به روندبازسازی افغانستان ، به نیازهای واقعی این کشور در ترمیم زیرساخت ها مطابق با اولویت های دولت کابل اختصاص یابد ، باید با تغییر در چرخه مدیریت این کمک ها و واگذاری آن به دولت افغانستان ، صداقت خود را در کمک به بازسازی این کشور اثبات می کرد. آمریکا با وجود اعتراض های دولت افغانستان و حتی گزارش های پیشین بازرس ویژه خود در امور بازسازی این کشور درباره هدر رفتن کمک های مالی بین المللی به روند بازسازی توسط شرکت های خارجی ، همچنان این چرخه باطل و فساد آور را ادامه می دهد،بنابراین کاخ سفید مقصر اصلی از بین رفتن این کمک ها و گسترش فساد در افغانستان است.

بر اساس گزارش های قبلی اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، دهها میلیارد دلار کمک خارجی به این کشور به علت مصرف آنها در طرح های غیر ضروری باعمر کوتاه، هدر رفته است.این گزارش ها نشان می دهد نقش آمریکا در گسترش فساد در افغانستان ، سهوی نبوده بلکه کاخ سفید آگاهانه ضمن مانع تراشی در امور بازسازی از طریق هدر دادن کمک های خارجی ، پیشرفت در این کشور را هم متوقف کرده است.

 

 

 

کلیدواژه