انفجارهای تروریستی در دمشق ، تحرکاتی مذبوحانه از سوی تروریستها در سوریه
(last modified 1395-12-22T08:16:46+00:00 )
حوت 22, 1395 12:46 Asia/Kabul
  • انفجارهای تروریستی در دمشق ، تحرکاتی مذبوحانه از سوی تروریستها در سوریه

شمار شهدای دو انفجار تروریستی روز شنبه در منطقه «باب مصلی» دمشق به 59 نفر رسید و این درحالی است که با توجه به وخامت حال شماری از مجروحان احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد .

 منابع سوری با اعلام افزایش شمار شهدای انفجار های تروریستی روز شنبه در دمشق، افزودند: 47 نفر از شهدا، زوار و شهروندان غیرنظامی و اغلب آنان شیعیان عراقی هستند. 12 نفر از نیروهای مردمی سوریه نیز در این انفجارها به شهادت رسیدند. انفجارهای روز شنبه در دمشق یکی از خونین ترین انفجارها در پایتخت سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور است .

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان از جمله ترکیه برای سرنگون کردن دولت قانونی "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه آغاز شده است.

درپی ضربات کوبنده وارده به گروههای تروریستی   در جریان عملیات آزادسازی مناطق مختلف در ماههای اخیر بویژه منطقه حلب و حومه دمشق ، عناصر داعش تحرکات تروریستی خود را در روزهای اخیر در سوریه  افزایش داده و به کشتار بیشتر غیرنظامیان روی آورده‌اند. ناظران سیاسی تشدید جنایات تروریستها در سوریه  را در راستای تحت الشعاع قرار دادن  شکست کامل تروریستها  در این کشور  ارزیابی می کنند .  

عملیات سوری ها  برای پاکسازی کامل کشور از تروریستها که به منزله تیر خلاص به گروه های تروریستی در سوریه  محسوب می شود ، موجب سردرگمی تروریستها شده و به شدت روحیه آنها را تضعیف کرده است .در چنین شرایطی تروریستها در سوریه به منظور  ایجاد رعب و وحشت برای متوقف کردن عملیات سوریه علیه تروریستها ، بر اقدامات تروریستی در سوریه افزوده اند . تشدید جنایات تروریستها بی ارتباط با تحرکات آنها جهت امتیاز گیری ازطریق مذاکرات سیاسی که میان  دولت و مخالفان قرار دارد ، نیست .

گفتنی است که   تحولات سوریه در ماههای اخیر تحت الشعاع تلاشهای سیاسی از جمله مذاکرات "آستانه " که چند دور آن در ماههای اخیر برگزار شده است، قرار دارد و این تلاشها تا حدودی چشم اندازی روشن  برای حل بحران سوریه از کانالهای سیاسی فراهم کرده است . در این زمینه  "بشار الجعفری" ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و نماینده دولت این کشور در بیشتر مذاکرات صلح برگزار شده در خصوص سوریه از جمله مذاکرات ژنو چندی پیش فاش کرده بود که  برخی قدرت های غربی و حامیان گروه های تروریستی می کوشند با افزایش فشار سیاسی و نظامی به دولت سوریه، دمشق را ملزم به پذیرش درخواست های گروه های تروریستی  کنند .

 با این همه مسئولان سوری تاکید دارند فشارها و اقدامات تروریستی، مانع از تداوم مبارزه با تروریسم و آزادسازی اراضی اشغال شده سوریه نخواهد شد.در این میان تشدید اقدامات تروریستی در سوریه بی ارتباط با تشدید تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه در سوریه در روزهای اخیر نیست .  حمایتهای فزاینده ترکیه و آمریکا از تروریستها  که در قالبهای مختلف نظیر تشدید تحرکات نظامی  در سوریه به منظور کارشکنی در مسیر مبارزه ارتش سوریه با تروریستها صورت می گیرد و یا تجهیز بیشتر تروریستها به  تسلیحات صورت می گیرد نقش موثری در گستاخی تروریستها جهت تشدید اقدامات تروریستی در سوریه داشته است .تشدید اقدامات تروریستی در سوریه  ضرورت اتخاذ تدابیر جدی دربرخورد با تروریسم و حمایت از دولت سوریه را مطرح می سازد  . بی تردید هرگونه تعلل در این زمینه و نیز تداوم حمایتهای دولتهای غربی باعث خواهد شد که تبعات و مخاطرات تروریستها به مانند گذشته تنها به منطقه خاورمیانه محدود نمانده و مناطق مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی همچنان در معرض  تهدیدات تروریستی  قرارداشته باشند .    

کلیدواژه