حکومت وحدت ملی افغانستان به تعهدات و مسوولیت های خود عمل نکرده است
(last modified 1395-05-19T13:12:28+00:00 )
اسد 19, 1395 17:42 Asia/Kabul

حکومت وحدت ملی افغانستان نتوانست آنگونه که انتظار می رفت به تعهدات و مسوولیت های خود عمل کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان طی دو سال گذشته نتوانست آنگونه که باید و مردم انتظار داشتند به تعهدات و مسوولیت های خود عمل کند.

عبدالصمد مشتاق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دو ساله شدن حکومت وحدت ملی افغانستان اظهار داشت: سران این حکومت تعهداتی است که داشتند تا به محض در دست گرفتن قدرت به آن ها عمل کنند، پروژه های بزرگی مانند رسیدگی به پرونده کابل بانک، اصلاحات کمیسیون انتخابات و سایر موارد که به ملت وعده داده بودند اما آنچنانکه انتظار می رفت این تعهدات عملی نشد.

وی افزود: عمل به این تعهدات هم از نظر زمانی به تاخیر افتاد و هم اراده قاطع سیاسی وجود ندارد که بتوان اطمینان داشت این موارد در دستور کار سران حکومت وحدت ملی قرار دارد.

این کارشناس سیاسی در عین حال عنوان کرد: البته طی دو سال گذشته علاوه بر چالش های موجود، دستاوردهایی هم وجود داشته که نمی توان نادیده گرفت و قابل قدر است، به عنوان مثال تعدادی از قراردادها، میثاق های بین المللی، نشست های چند جانبه صلح و مبارزه با تروریزم و پروژه های کلان اقتصادی که در درازمدت نتیجه خواهد داد.

به گفته مشتاق با همه این ها به تعهدات آنگونه که باید عمل نشده و مردم اقناع نشده اند و ناکامی هایی وجود دارد که سران حکومت وحدت ملی هم به آن معترفند، عوامل متعددی هم وجود دارد که عمده ترین آن ها نقش کشور پاکستان است که از زمان پیدایش در شش دهه گذشته همواره درپی تخریب اوضاع و بی ثباتی در افغانستان بوده است.

وی تصریح کرد: پاکستانی ها از گذشته ها می خواستند افغانستان همسایه ای ضعیف باشد تا هم مدیریت سیاسی آن را در دست بگیرند و هم از نظر اقتصادی وابسته و مصرف کننده کالاهای پاکستانی باشد.

این صاحبنظر افغان بیان داشت: از سوی دیگر مشکلاتی هم در درون حکومت وحدت ملی وجود داشت که دیرپا شد و اختلافات تا حدی پیش رفت که به اولویت ها توجه نشود، یک استراتژی مشخص ملی شکل نگیرد و اجماع ملی روی برنامه های توسعه ای بوجود نیاید. همچنان نفوذ عناصر مخرب که از آن ها به عنوان ستون پنجم یاد می شود نیز موثر بود که در حق مردم افغانستان جفا کردند.

مشتاق یادآور شد که خارجی ها و مخصوصاً امریکا یی ها هم و مشاورین خارجی سیاست های اشتباهی را در خصوص بازسازی و صلح و ثبات،حکومت داری خوب طراحی کرده بودند با شرایط جامعه افغانی سازگاری نداشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر و با توجه به شواهد و قراین امیدواری چندانی هم وجود ندارد که حکومت فعلی در سال های پیش رو موفقیت های چشمگیری داشته باشد و به گونه ای کار کند که رضایت مردم جلب شود، زیرا مشکلات زیاد است و هنوز این حکومت در تامین امنیت که از اساسی ترین اولویت ها به شمار می رود موفق نبوده، مخالفین مسلح در حال تقویت هستند و اعتماد مردم هم کاهش یافته است.

کلیدواژه