نشست سه جانبه افغانستان،پاکستان و انگلیس در لندن
(last modified 1395-12-25T15:02:39+00:00 )
حوت 25, 1395 19:32 Asia/Kabul
  • نشست سه جانبه افغانستان،پاکستان و انگلیس در لندن

نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس با هدف رفع تنش میان کابل و اسلام آباد روز چهارشنبه در لندن برگزار می شود.

 تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت،محمد حنیف اتمر مشارو امنیت ملی رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در این نشست به لندن رفته است.

نشست سه جانبه افغانستان ،پاکستان و انگلیس در حالی برگزار می شود که در یک ماه گذشته روابط میان کابل و اسلام آباد به شدت تیره شده است.

پاکستان مدعی است که حمله تروریستی اخیر در ایالت های سند و پنجاب این کشور که دهها کشته وزخمی برجای گذاشت توسط تروریست هایی طراحی و اجرا شد که در افغانستان حضور دارند اما دولت کابل آنرا رد می کند.

شرکت افغانستان و پاکستان در نشست لندن نشان می دهد که دو کشور از تشدید تنش ها در روابط دو جانبه نگران هستند و تمایل دارند مناقشه ها از طریق گفتگو حل و فصل بشوند.

دور تازه تنش ها در روابط کابل و اسلام آباد در حالی تداوم یافته است که دو کشور آرایش نظامی در مرزهای مشترک را تقویت کرده اند. این نگرانی وجود دارد که با ادامه مناقشه های پاکستان و افغانستان،دو کشور به درگیر های محدود در مرزهای مشترک کشیده شوند که این مسئله می تواند امنیت در سطح منطقه ای را تهدید کند.

در چنین شرایطی است که نشست سه جانبه ای در لندن با حضورنمایندگان دولت های افغانستان ،پاکستان و انگلیس تشکیل شده است که مقامات کابل و اسلام آباد با طرح انتقادهای متقابل و همچنین ارائه پیشنهادات درباره کنترل مشترک مرزی،به سمت کاهش تنش گام بردارند. انگلیس که منافع گسترده ای در منطقه دارد،تشدید مناقشه بین افغانستان و پاکستان را تهدیدی برای منافع خود می داند و به همین دلیل میزبان نشست این دو کشور همسایه برای کاهش تنش است.

این برای اولین بار نیست که لندن میزبان نشست های صلح و کاهش تنش بین افغانستان و پاکستان است. در سال های گذشته هم انگلیس میزبان اجلاس هایی برای گقتگو بین مقامات کابل و اسلام آباد با هدف کاهش تنش بین آنان بوده است. نشست های سه جانبه افغانستان،پاکستان و انگلیس که از جولای 2012 بنیان نهاد شده است،تاکنون چندان در کاهش مناقشه های کابل و اسلام آباد و دست یافتن به توافقی برای حل دائمی اختلافات دستکم در حوزه های سیاسی و امنیتی منجر نشده است.

براساس تجارب حاصل از نشست های گذشته است که این احتمال مطرح است که نشست جدید سه جانبه در لندن هم نتواند به راهکاری برای پایان مناقشه های افغانستان و پاکستان دست پیدا کند. به نظر میرسد،تشکیل کمیسیون مشترک بین افغانستان و پاکستان برای انجام گفتگوهای مستمر و در فواصل زمانی مشخص می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های این دو کشور همسایه در مبارزه با تروریسم کمک قابل توجهی کند.

این دیدگاه مطرح  که مشکل افغانستان و پاکستان این است که تنها در زمانی که تنش ها به اوج میرسد،به گفتگو روی می آورند در حالی که روابط این دو کشور به دلیل ماهیتی تنش زا نیاز دارد به دلایل مختلف  و در بخش های گوناکون به مذاکرات مستمر برای تفاهم در خصوص تهدیدات مشترک   نیاز دارند.  

کلیدواژه