ضرورت حسن نیت کشورهای منطقه برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان
(last modified 1396-01-07T09:55:50+00:00 )
حمل 07, 1396 14:25 Asia/Kabul

روسیه و سایر کشورهای منطقه برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان باید حسن نیت داشته باشند

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان گفت: روسیه و سایر کشورهای منطقه اگر آنگونه که وانمود می شود حسن نیت داشته باشند، این حسن نیت به خاطر تقویت برنامه صلح باید حفظ شود.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست منطقه ای که قرار است در رابطه با امنیت افغانستان در مسکو برگزار شود اظهار داشت: این امکان وجود دارد که از این طریق زمینه های گفت و گوی مستقیم بین افغان ها یا به عبارتی حکومت افغانستان با رهبران افغان طالبان فراهم شود.

گفتنی است نشست مسکو قرار است با اشتراک 12 کشور چهاردهم ماه اپریل با محوریت صلح در افغانستان برگزار شود. در این نشست که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود قرار است پاکستان، چین، ایران، هند، افغانستان و برخی کشورهای آسیای مرکزی حضور یابند اما با وجود اینکه مقامات روسی بر حضور امریکا در این نشست تاکید می‌کنند، مقامات امریکایی تاکنون در این رابطه هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به اوضاع نابسامان منطقه و فعالیت های گروه های تروریستی عنوان کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، آتشی که امروز دامنگیر افغانستان است در آینده نزدیک دامن کشورهای همسایه و منطقه را هم می گیرد و نگرانی هایی که در منطقه وجود دارد نگرانی های مشترک است، نشست هایی هم که از سوی کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه در خصوص تهدیدهای مشترک برگزار می شود ناشی از همین نگرانی ها است.

قاسمیار افزود: شورای عالی صلح افغانستان اجماع منطقه ای را در رابطه با حل مشکلات این کشور مفید و موثر می داند اما حال که روسیه خود را در مسایل افغانستان دخیل کرده و نشست هایی را هم در مسکو برگزار می کند تا حدودی شک و تردیدهایی را نیز در مورد اهداف روس ها ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: نیروهای غربی سال ها در افغانستان به بهانه تامین امنیت و مبارزه با تروریزم حضور داشتند اما اهداف خود را دنبال کرده و کمکی هم به تامین امنیت در این کشور نکردند. در مورد نشست مسکو هم نگرانی که وجود دارد رقابت امریکا و روسیه است و اینکه یکدیگر را به دخالت در افغانستان و حمایت از گروه های خاصی از تروریست ها متهم می کنند.

به گفته این صاحبنظر سیاسی افغانستان به هر صورت توافقنامه امنیتی با امریکا امضا کرده به همین خاطر امریکا باید در برقراری صلح در افغانستان همکاری جدی داشته باشد در حالیکه روز به روز جنگ شدت پیدا می کند، حملات انفجاری بیشتر می شود و طالبان پیشرفته تر و قدرتمند تر می شوند و مردم افغانستان حق دارند از امریکایی ها بپرسند که دلیل این مسایل چیست و آیا شما در سرکوب طالبان ناتوان هستید که روز به روز آن ها قویتر و تعدادشان بیشتر می شود؟.

قاسمیار یادآور شد که در نشست آتی در مسکو نماینده ای از شورای عالی صلح افغانستان شرکت نخواهد کرد زیرا این نشست مربوط به حکومت ها است و نمایندگان حکومت ها در آن شرکت می کنند، در نشست قبلی هم نماینده وزارت خارجه حضور داشت و در نشست پیش رو نیز ممکن است نماینده وزارت خارجه و نماینده اداره امنیت ملی شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در نشست مسکو مذاکره ای برای صلح صورت نمی گیرد و نمایندگان کشورها قرار است همکاری های مشترک را به منظور برقراری صلح در افغانستان و منطقه بررسی کنند، البته شنیده شده که نماینده ای از طالبان هم قرار است در مسکو حضور داشته باشد که کار درستی نیست و اگر قرار است نشست در سطح حکومت ها باشد ضرورتی نیست که نماینده یک گروه مسلح مخالف دولت در آن حضور داشته باشد.

 

کلیدواژه