حمل 10, 1396 14:05 Asia/Kabul

افغانستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری دارد اما در مورد اهداف سعودی ها برای سرمایه گذاری در این کشور تردیدهایی وجود دارد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: اگرچه در افغانستان بسترهای مناسبی برای تاجران و سرمایه گذاران وجود دارد اما در مورد اهداف سعودی ها برای سرمایه گذاری در این کشور تردیدهایی وجود دارد.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر شاهزاده با نفوذ سعودی به کابل، دیدارش با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در این کشور گفت: حکام عربستان سعودی سال ها است که در امور افغانستان دخالت می کنند، اندیشه های افراطی را در این کشور ترویج کرده و باعث اختلافات در این کشور می شوند از اینرو نمی توان به آسانی به آنان و اهدافشان اعتماد کرد.

وی افزود: اگر سعودی ها در اهدافشان صداقت داشته باشند می توان سرمایه گذاری آنان را هم به فال نیک گرفت اما آنان در ایجاد و تقویت نظام طالبانی و حضور القاعده و سایر گروه های تروریستی در افغانستان دخیل بوده اند و افغان ها از مشکل آفرینی سعودی ها همواره رنج برده اند.

به گفته این کارشناس افغان دخالت های سعودی ها در افغانستان هم در پوشش مسایل مختلف انجام می شود، گاهی در پوشش تبادل افکار بین دانشگاه های افغانستان و عربستان و ایجاد مدارس دینی و گاهی هم در پوشش فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری.

مولوی ضیایی عنوان کرد: در صورتی که سعودی ها بخواهند روابط و فعالیت های اقتصادی را با افغانستان مانند دیگر کشورها داشته باشند می تواند به نفع اتباع هر دو کشور باشد. اما دخالت های عربستان سعودی در امور مختلف در افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی آشکار است، ضمن اینکه حکام عربستان سعودی فکر فرمانروایی در کشورهای اسلامی را در سر می پرورانند.

وی اضافه کرد: از اینرو تلاش سعودی ها برای سرمایه گذاری در افغانستان هم در همین راستا است و به نظر می رسد که پشت این مساله اندیشه های استعماری و مداخله گرانه در امور سیاسی، اجرایی و اداری افغانستان وجود داشته باشد که خطرناک است و در آینده برای افغان ها درد سر ساز خواهد شد.

گفتنی است که شاهزاده "ولید بن طلال" سرمایه‌دار سرشناس و شاهزادگان با نفوذ سعودی در سفر به کابل و دیدار با محمد اشرف غنی برای سرمایه گذاری در افغانستان ابراز علاقه کرده است اما حضور وی توجهات محافل منطقه ای و بین المللی را در مورد اهداف حکام سعودی در به افغانستان جلب کرده است.

 

کلیدواژه