شورای همکاری خلیج فارس؛ اصرار بر مواضع و ادعاهای غیرمنطقی علیه ایران
(last modified 1396-01-11T09:11:45+00:00 )
حمل 11, 1396 13:41 Asia/Kabul
  • شورای همکاری خلیج فارس؛ اصرار بر مواضع و ادعاهای غیرمنطقی علیه ایران

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنجشنبه در پایان  نشستی در ریاض ایران را  به حمایت از آنچه «گروه های تروریستی» در بحرین خواندند؛ متهم کردند. در این بیانیه با طرح اتهاماتی واهی از ایران خواسته شد تا به سیاست دامن زدن به مناقشات فرقه ای و حمایت از گروه ها و شبه نظامیان در کشورهای عربی  پایان دهد.

وزیر خارجه بحرین هم با تکراراین ادعاهای  موهوم گفت: در نشست ریاض موضوع رابطه با جمهوری اسلامی ایران بحث و بررسی و به سخنان شیخ صباح خالد حمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کویت درباره سفر اخیر وی به جمهوری اسلامی ایران توجه شده است.  

بیانیه پایانی این نشست و اظهارات وزیر خارجه بحرین  سمت و سوی اهداف اصلی این نشست را نشان می دهد. این نشست در حالی برگزار شد که برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تبعیت ازماجراجویی های ریاض روابط خود را با ایران دچار  چالش کرده اند. البته روابط میان خود انها با عربستان نیز  دچار تنش های  سیاسی و اقتصادی است. زیرا عربستان مسوول بسیاری از مشکلات فراروی کشورهای منطقه است.

با این حال، این شورا در بیانیه اش با وارونه سازی واقعیت ها؛ ایران  را به مداخله در امور کشورهای عربی منطقه متهم می کند. ادعایی که فقط در حرف است و هیچ دلیل و سندی در اثبات  ان وجود ندارد. برآیند این گونه رویکردهای منفعلانه و انحرافی  ایجاد واگرایی و بحران سازی در منطقه است. این همان هدفی است که  امریکا و رژیم اسراییل در منطقه  دنبال می کنند وبرخی سران  کشورهای عربی نیز  به بازیگر اصلی این  جریان  در منطقه تبدیل شده اند. این شورا تاکنون نه تنها  گام موثری برای مقابله با تهدیدهای واقعی برنداشته، بلکه با  تنش سازی در منطقه بر تجاوزگری های عربستان از جمله در یمن مهر تایید زده است. عربستان هم می کوشد بر ویرانه های شورای همکاری بنای جدیدی از اتحاد و ائتلاف ضد ایران بسازد تا موقعیت متزلزل خودرا را حفظ  کند. بحرین نیز در این بین سعی دارد  چالش  ها و خواسته های  مشروع مردمی را به فراموشی بسپارد و با اتهام زدن به ایران  صورت مسئله را پاک کند.

وزیر خارجه بحرین در شرایطی از بررسی روابط این شورا با ایران سخن می گوید که عربستان به همراه برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران میلیارد ها دلار را صرف جنگ افروزی  با ایران کردند؛ اما اکنون ظاهرا گذشته را فراموش کرده اند و خود را در جایگاهی موجه می بینند و ایران را  به  ایجاد «خشونت فرقه ای» متهم می کنند.

این بیانیه در حالی منتشر می شود که شورای همکاری جای دوست و دشمن را آگاهانه عوض کرده است. باید پرسید شورای همکاری چند بیانیه در محکومیت اشغالگری های رژیم اسراییل داده است. شورای همکاری اما پیوسته  در جهت  تفرقه اندازی و فرصت سازی برای مداخله امریکا و انگلیس در منطقه  گام برداشته است. این  تحرکات و این دید گاه های غیر منطقی  به مثابه فرار از  حقیقت است  که نتیجه اش چیزی  جز تخریب روابط ایران و کشور های منطقه نیست و قطعا" کمکی به حل مشکلات و چالش های این کشورها نخواهد کرد. برای مقابله با  چالشها و خطرات در منطقه، باید واقعگرایانه اندیشید و منطقی عمل کرد و از گذشته درس گرفت.