حمل 12, 1396 08:55 Asia/Kabul
  • انفجار تروریستی در شهر شیعه نشین پاراچنار پاکستان

انفجار تروریستی در شهر شیعه نشین "پاراچنار" در مرکز منطقه قبیله ای "کورم ایجنسی" در شمال غرب پاکستان دهها کشته و مجروح برجا گذاشت.

گروه تروریستی "جماعت الاحرار" مسئولیت این انفجار مرگبار را که گفته می شود دستکم 22 کشته و 70 مجروح برجا گذاشت، بر عهده گرفت.

پس ازاین انفجار درشهر پاراچنار وضع فوق العاده اعلام شد و بیمارستان های شهرهای پیشاور، کوهات و هنگو به حال آماده باش در آمدند. شهر پاراچنار در ماه های گذشته آماج حملات گروه های تروریستی بوده است.

در ژانویه گذشته هم انفجار تروریستی در بازار تره بار شهر پاراچنار 25 تن کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

 دومین انفجار تروریستی در شهرشیعه نشین پاراچنار در کمتر از سه ماه گذشته نشان می دهد که همچنان جامعه شیعیان پاکستان هدف اصلی تروریست های این کشور هستند.

تداوم حملات ضد شیعیان در پاکستان حکایت از آن دارد که دولت این کشور در قبال تامین امنیت مردم شیعی این کشور بی توجه است.

با وجود حملات گسترده تروریستی علیه شیعیان در پاکستان اما حزب حاکم مسلم لیگ نواز اقدام موثری برای تامین امنیت جامعه شیعیان این کشور انجام نداده و همین مسئله موجب کاهش اعتماد آنان به دولت اسلام آباد وتشدید انتقاد گروه ها و تشکل های شیعی شده است. علیرغم آنکه از سال 2014 دولت پاکستان برنامه اقدام علیه تروریسم را در دستور کار قرار  داده است اما بنا به اذعان برخی نهادهای حکومتی در این کشور، حزب حاکم در مهار فعالیت گروه های افراطی توفیق چندانی نداشته و بخش هایی از این برنامه با شکست مواجه شده است.

در داخل پاکستان این دیدگاه وجود دارد که عدم توفیق دولت و ارتش پاکستان در مبارزه با تروریسم به برخورد دو گانه این کشور در قبال گروه های افراطی ارتباط دارد. همچنانکه در چند ماه گذشته انتشار اخباری درباره دیدار چودری نثارعلی خان وزیر کشور پاکستان با سرکردگان گروه تروریستی سپاه صحابه به مسئله ای جنجال برانگیز در این کشور تبدیل شد.

به خصوص آنکه چند هفته پس از انتشار خبر این دیدار، امتناع دولت پاکستان از قرار دادن نام گروه های تروریستی لشکر جهنگوی و جماعت الاحرار در لیست سیاه این کشور موجب انتقادهای گسترده از حزب حاکم مسلم لیگ نواز شد.

دیدار وزیر کشور پاکستان با سرکردگان گروه تروریستی سپاه صحابه و همچنین خودداری از قرار دادن نام گروه های تروریستی لشکر جهنگوی و جماعت الاحرار از جمله مصادیق برخورد دو گانه دولت این کشور با تروریسم است که موجب رشد فزاینده اقدامات خشونت بار گروه های افراطی در پاکستان شده است.

 سیاست دو گانه پاکستان در برخورد با تروریسم موجب شده تا این مسئله از سوی منتقدان سیاست های دولت این کشور به عنوان اصل تقسیم تروریسم خوب و بد ارزیابی بشود.

مقامات افغانستان که پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم می کنند، می گویند این کشور با تفکیک تروریسم به خوب و بد موجب ناکام ماندن راهبرد ضد تروریستی کابل هم شده است.

در شرایطی که پاکستان خود نیز با اقدامات مرگبار تروریستی مواجه است، برخورد دو گانه و غیر شفاف این کشور با گروه های افراطی این پرسش را مطرح کرده که اسلام آباد بر اساس کدام منافع حاضر نیست با وجود هزینه های انسانی و مادی تداوم حملات تروریستی، سیاستی قاطع و بدون تبعیض علیه همه گروه های افراطی اتخاذ کند.؟

کلیدواژه